.

 

Tårnby Park Performance Festival 2024

“Økocity 2.0″

2.-13. September 2024 
Sted: Økocity bag Tårnby Station. Følg skiltene – ved Tårnby Station.
55,262943° N, 12,60010° Ø

Andre steder: Tårnby Hovedbibliotek (8.9.)

Programoversigt og billetter her
Festival Pas
Dagsbilletter
Detaljeret program her

Om festivalen
Press/TV kontakt
Festival team / kontakt

 

TIDSPLAN OG BILLETTER

BYGGEUGE

MANDAG 02.09.2024
17:00 ÅBNING AF ØKOCITY 2.0 med en tale af Tårnbys borgmester Allan Anderson og PYAIELLA LITORALIS – en spilbar tangskulptur af Greta Eacott og Anne Hollænder Schmidt

TIRSDAG 03.09.2024
10:00-17:00 ØKOCITY 2.0. BYGGEFASE (Tider se daglige meddelelser) – A GARDEN FOR NOW – af Punctures DURATIONAL 10:00-17:00 CRYING BY THE SEA (Installation) – af Monia Sander

ONSDAG 04.09.2024
10:00-17:00 ØKOCITY 2.0. BYGGEFASE
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)
DURATIONAL 10:00-17:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander

TORSDAG 05.09.2024
10:00-17:00 ØKOCITY 2.0. BYGGEFASE
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)
DURATIONAL 10:00-17:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander

FREDAG 06.09.2024
10:00-17:00 ØKOCITY 2.0. BYGGEFASE
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)
DURATIONAL 10:00-17:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander

LØRDAG 07.09.2024 HVILEDAG

SØNDAG 08.09.2024
Ved Tårnby Station: 10:00-15:00
ÅBEN MARKDAG
12:15 GRÆDER VED HAVET – 5 MINUTTER SIDEN – performance installation + aktivering
13:00 STUDY OF IMPLICATIONSMarina Dubia
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)

Ved Tårnby Hovedbibliotek, Kamillevej 10:
11:00 CURRENT / STRØMMEJon Bonnici og Sophia Mage

 

PERFORMANCE UGE

MANDAG 09.09.2024
10:00-16:00 PHANTOMS OF STABILITY – Symposium med Marijana Cvetković, Annett Hardegen, Strom Møller Madsen, Andreas Liebmann
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)
DURATIONAL 10:00-17:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander

TIRSDAG 10.09.2024
DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)

ONSDAG 11.09.2024 – Dagsbillet
16:00-18:00 THE LIBRARY IS PRESENTTårnby Hovedbibliotek er til stede på festivalen
17:00-20:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander
16:30-17:30 GARDENING SESSION 1 – A SHARED PRACTICEPunctures
17:30-19:00 ÅBEN GRILL OG ÅBEN ECO-MIC – Borgere, nørder, specialister, eksperter og andre interesserede fortæller om deres Eco-Viden! 18:00 WATER READINGS (Residency Sharing) – Madeee Cole & Aleksandra Lewoń
18:30 GRÆDER VED HAVET – DELINGSSESSION – Monia Sander & co.
19:15 A GARDEN FOR NOW / FIRST SHARING – Punctures
20:15 POMPEJIHungry eyes

DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)

TORSDAG 12.09.2024 – Dagsbillet

16:00-18:00 THE LIBRARY IS PRESENTTårnby Hovedbibliotek er til stede på festivalen
17:00-20:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – Monia Sander
17:00 MUSCLE CLUB Inge Agnete Tarpaard i samarbejde med Amager Atletik og AK Viking
17:20 PARADE FOR THE FUTUREBirgitte Skands, Delia Keller, Fremtidsklubben og borgere fra Tårnby
17:30-18:30 ÅBEN GRILL
18:00 WATER READINGS (Residency Sharings) – Madeee Cole & Aleksandra Lewoń
18:30-20:00 GRØN OMSTILLING – WHAT A WORK! – Arkitektur, penge, politik
20:15 LOST HIGHWAYDenise Lim
21:00 IN DUO WITH EARTHBirgitte Skands

DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)

FREDAG 13.09.2024
16:00 WATER READINGS (Residency Sharing) – Madeee Cole & Aleksandra Lewoń
17:00-20:00 GRÆDER VED HAVET(Installation) – Monia Sander
17:00 GARDENING SESSION 2 – A SHARED PRACTICEPunctures
17:30-18:30 ÅBEN GRILL
18:00 STUDY OF IMPLICATIONSMarina Dubia
18:30 DOUBLE YOU SINGLE VIEWMagali Camps
19:15 LOST HIGHWAYDenise Lim
20:00 POMPEJIHungry eyes
21:15 THE STORY OF ØKOCITY 2.0 – AFSLUTNINGS-RITUALTÅRNBY PARK STUDIO TEAM
22:00 – BÅL OG HYGGE

DURATIONAL – A GARDEN FOR NOW – af Punctures (Tider se daglige meddelelser)
DURATIONAL 16:00-20:00 GRÆDER VED HAVET (Installation) – af Monia Sander

 


 

Detaljer om programmet:


Opening of Økocity 2.0 construction site

With: Allan Andersen, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty,  Stine Linnemann, …
Where: Behind Tårnby Station, follow the signs

When: 17.00

Økocity 2.0 building phase

With: Neighbors, citizens, passers-by, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty,  Stine Linnemann, …
Where: Behind Tårnby Station, follow the signs

When: 17.00
Tickets

Texttext

PYLAIELlLA LITTORALIS – EN SPILBAR TANGSKULPTUR

Artists: Anne Hollænder and Greta Eacott
When: 02.09. kl. 17.00
Tickets

Beskrivelse

Kunstnerne Anne Hollænder Schmidt og Greta Eacott arbejder med børn og unge for at skabe et åbningsritual, der indleder opbygningen af Økocity 2.0 – Tårnby Park Performance Festival. Med hjælp fra tang vil de bidrage med en musikalsk oplevelse, der ændrer vores perspektiv på festivalområdet og danner udgangspunktet for det store arbejde med at bygge den fremtidige by. Denne sommer har en eksplosion af brunalger skabt ændringer i vores økologiske miljø. Brunalger. Den klæbrige oplevelse ved vores strande. Navnet på brunalger på latin er *Pylaiella Littoralis*. Lyt til det. Der kan være lyd i det. I løbet af flere måneder har vi indsamlet, behandlet med eddike og tørret forskellige typer alger fra lokale strande på Amager, og omdannet dem til skrøbelige biologisk nedbrydelige musikinstrumenter. Sammen med lokale deltagere ved åbningsceremonien af Økocity 2.0 vil vi forsøge (og måske mislykkes) med at overmande lyden fra den nærliggende motorvej ved Tårnby Station med vores meget skrøbelige og stille instrumenter. Måske skal du være tæt på os. Måske skal du være en del af det. Måske skal du høre navnet på algen igen for at føle poesien. Pylaiella Littoralis. Prøv at sige det højt!**

Greta Eacott er en anerkendt britisk/svensk komponist bosat i København, Danmark. Hun er primært kendt for sine grænseoverskridende eksperimentelle percussionværker og sin ‘sans-disciplinære’ tilgang til musikkomposition; som inkorporerer rumæstetik, designteori og fysiske bevægelser som integrerede elementer i musikkompositionerne. Dette manifesterer sig i en unik og moderne musikalsk æstetik, der både er legende og raffineret, provokerende og imødekommende, sensuel og syntetisk.

Hendes primære fokus er at komponere live performanceværker for store og små instrumentale ensembler. Hendes værker er blevet bestilt og opført af ensembler som Musarc Choir [UK], Copenhagen Clarinet Choir [DK], New Maker Ensemble [UK/PT], Damkapellet [DK] & G·Bop Orchestra [INT.], samt solister inklusive Christian Balvig [DK] & Derya Yıldırım [DE]. Som percussionist og trommeslager har Eacott optrådt vidt og bredt i Europa. Hun studerede musikkomposition ved University of Leeds og percussion med marimba-virtuosen og komponisten Keiko Abe ved Toho Gakuen School of Music, Tokyo. Hun afsluttede en Nordic Master Course i Musikkomposition ved Göteborgs Musikakademi i Sverige. Hendes seneste album ‘Gestalt Minimal; The Love Songs’, en pulserende fem-delt instrumental suite, blev udgivet i 2022. Siden 2014 har hun drevet det DIY-pladeselskab One Take Records (https://one-take-records.bandcamp.com/). Hun arbejder i øjeblikket på musik til en børneballette, der vil blive opført på Gamle Scene ved Det Kongelige Teater.

Anne Eacott har arbejdet med deltagende kunst og performance i projekter som Kosmologym (https://kosmologym.com/gym.html). Hun arbejder i øjeblikket på at genskabe et tidligere værk ved Biobat Artspace i New York (https://www.youtube.com/watch?v=-wz_ionVP8E).

 

A GARDEN FOR NOW

Artists: Punctures (Micaela Kühn, Maxwell McCarthy, and Alfredo Zinola)
When: Durational 02.09.-13.09. Sharings: 11.9. 19.15 // 13.9. 17.00
Tickets

Beskrivelse
A Garden for Now er et forsøg på at designe, dyrke og pleje en midlertidig have, formidlet af Punctures’ kunstnere. I løbet af festivalen vil denne have materialisere og de-materialisere sig gennem en kollektiv indsats, når vi definerer, former, udvikler og plejer denne flygtige have sammen med publikum. Når vi materialiserer haven, vil vi støtte en tilpasning til det, der allerede er der, samtidig med at vi opdager, hvilke nye elementer der kan spire i løbet af dagene. Vi vil se, hvad der kan blomstre gennem en symbiose af observation og bidrag, og udforske, hvad et sted med midlertidig dyrkning kan give. Ved at skabe en forgængelig ramme og anlægge midlertidige stier vil vi definere et intimt samlingssted for samtaler og oplevelser i haven. For at afmaterialisere A Garden for Now vil vi samarbejde om at se, hvordan denne have kan fortsætte med at eksistere – gennem formidling af ideer, observationer og handlinger med offentligheden – selv efter at den er ophørt med at eksistere i sin fysiske form. Med A Garden for Now ønsker vi at skabe en flygtig ramme for at overveje forholdet mellem mennesker og den levende verden omkring os og spørge, hvad det kan betyde at engagere sig kollektivt i en omsorgsfuld praksis med forgængelighed.

Punctures er et langsigtet projekt mellem kunst og økologi af tre kunstnere, der arbejder inden for dans: Micaela Kühn, Maxwell McCarthy og Alfredo Zinola. Med det formål effektivt at fremme biodiversiteten i landskaber med udbredt monokultur gik projektet i gang i 2022 med at plante en rig blanding af ikke-afgrødeplanter på en nedlagt mark i det flade landbrugsområde i Cavallermaggiore i Italien. Sideløbende med arbejdet på marken vil Punctures skabe rum og tid til at dele erfaringerne fra marken på kunstområdet og være vært for bredere dialoger og aktioner på tværs af kunstneriske og økologiske linjer.

Credits
A Garden for now er støttet af Statens Kunstfond

CURRENT / STRØMME

Artist: Jon Bonnici and Sophia Mage
When: 08.09. kl. 11
Where: Tårnby Hovedbibliotek, Kamillevej 10
Tickets

Beskrivelse
Strømme/Current er en 35 minutter lang performance skabt for børn i alderen 4-8 år. To væsener ankommer forberedte på at udføre et forvandlingsritual. De gør rent med rosenblade, de spiser for meget, de kaster deres kokoner i selvkærlighedens dans. Det er en rejse, som alle tager sammen, hvor de rejser gennem mange forvandlingskroppe og mødes i festens ekstase.

Jonathan Bonnici dimitterede fra RADA i 2008 og har arbejdet meget med teater, film og tv. I 2015 flyttede Jonathan til Danmark og begyndte at udvikle sine egne sceniske værker, for det meste i samarbejde med koreografer og dansere. Hans værker har turneret internationalt til festivaler og spillesteder som Berliner Festspiele, Martin Grupius Bau (Berlin), SIDance (Seoul), Target Margin (NY) og Shakespeare Centre (LA). Han bor på Møn og fortsætter med at lave arbejde til scenen. Han udvikler i øjeblikket et nyt teaterstykke med sine amerikanske samarbejdspartnere, et koreografisk værk med en skov i Danmark og skriver på en teatertekst, der skal udgives i 2025.

jonbonnici.com

Credits

Iværksættelse: Jonathan Bonnici Co-Creation: Sall Lam Toro
Performance:  Sophia Mage & Jonathan Bonnici
Vejledning og støtte: Boaz Barkan
Fotograf: Sam Moore
Parykmager: Katrin Cecilia Jacobsen
Særlig rekvisitør: Christine Linnea
Lyd: S Rieser
Produktion: Ulla Gad og Unne Loa Jensen
Tak til: Johannes Hornberger
Produceret af og for Dansehallernes KORA-program


SYMPOSIUM: PHANTOMS OF STABILITY

When: Mandag 09.09 10-16.00
Where: Bag Tårnby Station (se skilte)
Free Ticket  for the Symposium: Registration necessary

Hvad er betingelserne for kunstnerdrevne performanceinstitutioner i vores nuværende politiske og samfundsmæssige kontekst? Hvordan former de politiske og økonomiske forhold den kunstneriske dagsorden for kunstnerdrevne performanceinstitutioner på tværs af Europa? På symposiet vil vi diskutere strategier, udfordringer og erfaringer fra forskellige kunstnerdrevne performanceinstitutioner i deres specifikke kontekster. Vi vil stille kritiske spørgsmål om konsekvenserne af den institutionelle ramme for kunstnerisk arbejde og kunstnerarbejdere og sammen spekulere over institutionelle processer, der tager udgangspunkt i kunstværket selv og ikke først i institutionelle behov.

*Phantoms of Stability* er Andreas Liebmanns nuværende kunstneriske forskningsprojekt ved Den Danske Scenekunstskole. Symposiet vil bestå af en debat, oplæsninger og små workshops, hvor alle deltagere vil blive inviteret til at dele deres tanker og erfaringer i relation til de indledende spørgsmål på symposiet.

Symposiet markerer også udgivelsen af bogen *Phantoms of Stability*. Bogen er resultatet af et årslangt udvekslingsprojekt mellem Marijana Cvetković (Nomad Dance Academy og Station Service for Contemporary Dance, Beograd), Annett Hardegen (Vierte Welt, Berlin), Storm Møller Madsen (Ph.d.-studerende ved Københavns Universitet) og Andreas Liebmann (kunstnerisk leder af Tårnby Park Studio).

Marijana Cvetković er producent, kurator og underviser med en baggrund i kunsthistorie, kulturpolitik og kulturledelse, med væsentlige bidrag til de sociale dimensioner af kultur og kunst. Hun har en kandidatgrad i ledelse af kultur og kulturpolitik. Hun er medstifter af Station Service for Contemporary Dance og Nomad Dance Academy, platforme dedikeret til udviklingen af moderne dans og scenekunst på Balkan. Hun er også medstifter af platforme som druga scena (anden scene), Kulturcenter Magacin, Foreningen af Uafhængig Kultur i Serbien og platformen for det fælles “Zajedničko”. Hun underviser ved University of Arts i Beograd og University Lyon 2 samt mange uformelle uddannelsesplatforme. I 2018 modtog hun Jelena Šantić-prisen for aktivisme i kultur.

Annett Hardegen har været freelance dramaturg og producent siden 2003 med base i Berlin. Hun har studeret teatervidenskab, filosofi og kunsthistorie ved FU-Berlin. Som dramaturg og producent har hun arbejdet for blandt andre Sophiensaele Berlin, HAU Berlin, FFT-Düsseldorf, Theaterhaus Jena, Nationaltheater Weimar, Berlin Biennale, Ruhrtriennale og Kaserne Basel. Hun er medstifter og kunstnerisk leder af stedet Vierte Welt, som hun driver sammen med Dirk Cieslak.

Andreas Liebmann er en schweizisk performancekunstner, forfatter og forsker bosat i København. Han er i øjeblikket den kunstneriske drivkraft bag det sted- og kommunespecifikke “Tårnby Park Studio”, et sted for kunstnerisk eksperimentering i tæt kontakt med det sociale kontekst. Her skaber han festivaler, optrædener, samarbejdsprojekter med lokale og internationale kunstnere og andre naboer, og et rum til at reflektere over sammenvævningen af kunstneriske aktiviteter med samfundet. Hans seneste forskningspublikation, *Imaginations for a Space*, beskriver de sammenkoblede processer, der førte til Tårnby Park Studio. Siden 2015 har han været underviser i performancepraksis og instruktion ved Den Danske Scenekunstskole i København.

Storm Møller Madsen (de/dem) er forsker i performance studies, kurator og dramaturg. De er ph.d.-studerende ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Sektion for Teater- og Performance Studies ved Københavns Universitet. Deres ph.d.-forskningsprojekt udforsker kropsbaseret performancekunst af transkønnede kunstnere, med særlig fokus på, hvordan denne genre udfordrer grundlæggende forståelser af begreber som affektiv kollektivitet, arkivaktiveringer og kroppe på scenen. Som kurator og dramaturg specialiserer de sig i spørgsmål relateret til repræsentation, køn og feministiske/queer strategier for kunstnerisk produktion.

 


GRÆDER VED HAVET / CRYING BY THE SEA

Artist: Amine Kouraichi, Ahmed Ben Abid, Moayed el ghazouani, Mohammed Rowe, Rania Rezgui, Jazbo Gross, Monia Sander Haj-Mohamed, moltamole
When:  9.6. – 16.00-16.30  / 10.6. – 13:00-13.30  and 14.00-14.30
Where: 9.6 BASALT, Tårnby /  10.6 Netto, Tårnby Station
Tickets

The theatre project, Crying by the Sea, touches upon the pool of sorrow that is connected to socio-economic migration through collective writing processes and role playing on stage, connecting audiences in Denmark and Tunisia through the use of telecommunication.
The project provides a writing platform through open writing workshops, both online and in Denmark and Tunisia. The online writing platform, available at theatrebuilding.com, will let users login to version controlled writing sessions and upload text and sound files that become part of an ever evolving collective script, visualised as an open-source family tree.
The open-source writing space aims to invite voices outside the traditional artistic sphere to share, discuss, and explore the project’s themes. Introducing the “spect-actor”, from Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed to open source coding practices, we will build upon the voices of each other by rewriting each other’s small scripts into an ever branching and evolving story. By pushing our collective imagination, we will create new frameworks to help us navigate our socio-economic conditions.

يتطرق المشروع المسرحي “البكاء على حافة البحر” إلى مشاعر الألم و الحزن المرتبطة بالهجرة الاجتماعية والاقتصادية من خلال الكتابة الجماعية ولعب الأدوار على خشبة المسرح، ويربط بين الجمهور في الدنمارك وتونس من خلال استخدام تقنيات الاتصال.
المشروع مفتوح المصدر ويوفر مساحة مفتوحة للكتابة على الويب وكذلك من خلال ورش الكتابة المفتوحة في الدنمارك وتونس وعبر الإنترنت. على موقع theatrebuilding.com، تحتوي منصة الويب الخاصة بالمشروع على ميزات مثل: تسجيل الدخول للمستخدم، و فضاء للكتابة، وتحميل وتنزيل الملفات النصية والصوتية، وإصدار النصوص على هيئة شجرة عائلية .هنا، كل نص مكتوب سيكون مصدر الحقيقة لأبناء النص المكتوب.
تتمثل فكرة مساحة الكتابة مفتوحة المصدر في دعوة أصوات من خارج المجال الفني لمشاركة ومناقشة واستكشاف الموضوعات التي يطرحها المشروع. من خلال تقديم “الممثل الطيفي”، من مسرح المضطهدين لأوغستو بوال ،و عبر البرمجة مفتوحة المصدر، سنتشارك البناء من و عبر أصوات بعضنا البعض من خلال إعادة كتابة نصوص صغيرة لبعضنا البعض عن البحر والحركة والمال والتنفس والضياع في قصة متفرعة ومتطورة باستمرار. من خلال دفع خيالنا الجماعي، سنقوم بتشكيل بوصلات جديدة يمكن أن تساعدنا على الإبحار في الظروف الاجتماعية والاقتصادية التي نعيشها.

Collaboration: Amine Kouraichi, Ahmed Ben Abid, Moayed el ghazouani, Mohammed Rowe, Rania Rezgui, Jazbo Gross, Monia Sander Haj-Mohamed, moltamole

Amine Kouraichi, working as a software engineer since 2020 I gained substantial experience in programming using different technologies to build modern web applications. I ve been passionate about writing and acting since a young age, I ve written multiple essays (poetry and plays). I also trained as a professional actor between 2016 and 2017 in the Tunisian National Theater’s actor school.

Ahmed Ben Abid, born in 1996 in Tunis, is a multidisciplinary artist with a master degree from The Higher Institute of Multimedia Arts of Manouba. He joined The Mediterranean Center of Contemporary Dance in 2013 and later joined The Sybel Ballet Theatre Company. Ahmed collaborated with the Theatre Building on “Every Time I Try to Move” and addressed sexual health with Oxfam’s Masarouna program. Inspired by these experiences, Ahmed created “Unwell,” exploring suffering, isolation, minority rights, and social justice through his art to raise awareness and inspire empathy for social change.

Moayed el ghazouani bio « Since 2015, I’ve been a theatre coach and performer, evolving into a queer performer and content creator in the homophobic landscape of Tunisia. As a member of Nawel Skandrani’s collective since 2018, I contribute to the queer performance scene and have conducted physical theatre classes since 2017. I directed and designed the stage for “Rouheb,” earning the Scenography Award in 2023. Internationally, I’ve collaborated with “Instabili Vaganti” in Italy and the Danish collective “Theatre Building.” My work with Oxfam’s feminist project (2023-2024) highlights my dedication to social and gender equality through the arts. »

Mohammed Rowe, a London-born artist, intricately weaves the tapestry of sound to articulate his expressions and foster communication. Rooted in the urban pulse of his upbringing, his compositions resonate with the essence of found sounds, experimental compositions, and spontaneous musical explorations. Drawing inspiration from the vivid tapestry of his surroundings, Mohammed employs a diverse arsenal of processes and recording methodologies. These tools allow him to capture and sculpt compositions, each a unique reflection of his sensory experiences. Beyond the confines of traditional mediums, Mohammed’s artistic vision transcends boundaries. Collaborating seamlessly with artists across disciplines, he integrates his sonic creations into interactive installations, dynamic moving images, film and immersive theatrical performances. These collaborations serve as catalysts, enriching his creative journey and expanding the horizons of his artistic expression.

Rania Rezgui: Treasurer of a cultural association / Project Management Consultant. Rania Rezgui is a consultant in associative project management with over 8 years of experience in the field. She has extensive expertise in project design, planning, implementation, evaluation, and monitoring. Rania has worked with various local associations to manage and implement impactful projects across multiple themes (Theatre Performance Management , cultural projects in rural areas, theater workshops for youth, prevention of violent extremism, rehabilitation of women victims of violence, coaching youth in vulnerable situations).

Jazbo Gross works in video, sculpture and writing. He has an MA in Moving Image from the RCA, London, 2017. Gross looks at how objects are encoded in social practices and technology, probing their material histories and popular narratives. His work has been screened and exhibited in the UK, Germany, Norway and Denmark with his most recent shows at Calcio, London; RIBA, London; Salt, Oslo; ICA, London and St. Peter’s House, Manchester.

Monia Sander Haj-Mohamed lives and works in a field between writing, performance art, and direction. With references to the theater, Haj-Mohamed explores the range of the performative space where reality and fiction blend, and where the distinction between real people and literary characters is blurred. She graduated from the Royal Danish Academy of Fine Arts in 2020 and was the artistic director of Momentum Theater in the 21/22 season. Through Forlaget Korridor, she published “Dominique” in 2015 and “The Alexander Trilogy – a Performance Essay in Three Acts” in 2019, for which she received the Schade Prize. She has exhibited at O-Overgaden, the National Gallery of Denmark, and Amager Psychiatric Hospital, and is part of the decentralized exhibition platforms Hosting Lands and theatrebuilding.com.

moltamole [Eliza Bozek]: Copenhagen based artist with a background in electronic music and performing arts – oriented sound design, working within the field of composition, installation, dance, theater and digital art. Sound poses a medium via which moltamole lets herself explore and absorb external environments, as well as sonify inner, emotional landscapes. The intimacy of her sonic meandering is often imbued with field recordings, voice, noise, ASMR or poetry. Preoccupied by sonic tactility, she often weaves textural compositions and abstract soundscapes. A lot of her current work is conceptual, evolving around creating scores for composition and room sound design. Graduated from Den Danske Scenekunstskole (Copenhagen) and Catalyst (Berlin). Some of the projects she has been involved in are: MINOTAUR GRL [Inter Arts Center], GROUNDINGS [O – Overgaden], ENTANGLED [Det Kongelige Teater], TRAGISKE MÅDER AT SLÅ EN KVINDE IHJEL PÅ [Odense Teater] or SCINITLLAE [Basement, Teater MOMENTUM].

 

STUDY OF IMPLICATIONS – OR, PERFORMANCE FOR THE ENGLISHMEN TO SEE

Artist: Marina Dubia
When: 8.9. 13.00 / 13.9. 18.00
Tickets

Beskrivelser

Marina Dubia kalder “Study of implications” at tænke sammen med billeder, en skitse af forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?”. Den alternative titel gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger vi, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, dvs. kun på papir.
”Jeg har en mappe med titlen “Billedstudier 1 [92]” på min computer. Den er grupperet sammen med “Billedstudier 2 [50]” og “Billedstudier 3 [35]”, lige før Billedstudier 4 [12] — 12 syntes at være et passende antal billeder til at hjælpe med at uddybe min personlige indsats i en større global fortælling om vold. Og du spørger måske dig selv: “Hvordan kom jeg hertil?” Vi kan starte med, at jeg flyttede til Danmark. Eller med min hvide mor, der forelsker sig i en sort mand, som holder fast i hvidhedens værdier. Vi kan starte med koloniseringen af Brasilien, med den transatlantiske slavehandel, med den indvandrede bedstemor, som gav mig adgang til Europa, selv om hun var en del af en bondefamilie i Portugal, som først kom over Atlanten for at arbejde på kaffebønneplantager. Selvom jeg aldrig helt kunne nå mit mål på 12 billeder, blev denne håndværksmæssige, bevidste arkivskabelse til Studie af inddragelse: en performance, hvor jeg bruger en minimal nonverbal struktur til at grave i kompleksiteten af vores sammenvævede globale fortællinger ved at tænke gennem og med trykte billeder og bevægelser. Målet her er at skitsere forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?” og invitere til intentionalitet og ansvar i vores narrative engagement i verdens lidelser. Den alternative titel, performance for englænderne, gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger vi, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, det vil sige kun på papiret.”

Marina Dubia er i live. Hun handler (øver sig, er beskæftiget, gør plads) gennem billedkunst, dans og diskurs. Hendes arbejde fokuserer på at organisere opmærksomheden mod kropslighed som centrum for sociale og følelsesmæssige sammenfiltringer og deres implikationer, idet hun bestøver større historiske fortællinger på kryds med intime personlige og sanselige relationer. Marina er født og opvokset i São Paulo og har siden 2018 boet i København, hvor hun studerede på Carla Zacagninis School of Conceptual and Contextual Practices på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Credits
Implication Studies blev først udviklet på Pivô Pesquisa residency i São Paulo, 2023. Billeder af Christoph de Barry på INACT-festivalen i Strasbourg i 2024.

 

OPEN GRILL AND OPEN ECO-MIC

Artist: Citizens, Nerds, Neighbors, You
When: 11.9. 17.00-19.00
Ticket

Text text, this is for you


WATER READINGS / RESIDENCY SHARING

Artist: Madee Cole & Aleksandra Lewoń
When: 11.9. 18.00

Tickets

Beskrivelse

Madee Cole og Aleksandra Lewon er en kunstnerisk duo, der arbejder kollektivt og stedsspecifikt. Deres praksis er centreret omkring vand, og til deres ophold på Tårnby Park Studio under festivalen svarer de på opfordringen til at dykke dybere ned i deres fysiske og intellektuelle viden om vandkroppe. Under Økocity 2.0 vil de fortsætte deres undersøgelse af vandøkologier og hydrofemisim. Festivaldeltagerne inviteres til deres uformelle bogklub, hvor I kan deltage i daglige vandlæsninger og mulige diskussioner bagefter. Vi vil læse fragmenter af de videnskabelige, filosofiske, sociologiske eller kunstneriske tekster, som vil inspirere vores videre arbejde med mikrokoreografier/mikroperformances med vand som en linse til at forstå et landskab gennem. Oplæsningerne vil foregå på engelsk kl. x (tid) hver dag fra 09/09 – 13/09. Den vil vare ca. 30-40 minutter.

Aleksandra Laura Lewoń – scenograf, kostumedesigner, performancekunstner. Hendes kunstneriske interesser udspringer af forholdet mellem steder, materialitet og følelser samt samspillet mellem krop og landskab. Hun har en etableret stedsspecifik praksis sammen med koreografen Madee Cole, som opfordrer publikum til at gentænke deres perspektiv på steder. Medstifter af det københavnske FABFAB Collective, som forbinder billedkunst og koreografi, og et uformelt kollektiv i Warszawa sammen med K. Dudzińska og A. Nasierowska, som udfordrer det polske følelseslandskab.

Madee Cole (she/they) er en britisk danser og koreograf med base i København. Både som danser og skaber arbejder de med det iboende og intuitive flow mellem kropslighed og fantasi – og udfolder tænkende, følende, fantastiske, taktile universer for både udøvere og publikum. Hun har en etableret stedsspecifik praksis med scenografen Aleksandra Lewon, som opfordrer publikum til at gentænke deres perspektiv på steder. Som performer har Madee arbejdet med koreografer som Sharon Eyal, Matija Ferlin, Sung-Im Her, Ray Roa Alonso og Joana Oehlschläger, som har dedikeret deres tekniske og improvisatoriske færdigheder samt deres nysgerrighed til hendes arbejde.

 

THE LIBRARY IS PRESENT – Tårnby Hovedbibliotek is present at the festival

Artist: Tårnby Library
When: 11.9 / 12.9 16.00-18.00
Tickets

Text Text


MUSCLE CLUB

Artist: Inge Agnete Tarpaard & Niels Bjerg in collaboration with Amager Atletik and AK Viking
When: 12.9. 17.00
TIckets

Børn og unge sportsudøvere fra Tårnby laver med Muscle Club en “sports-dans”. At dyrke sport er blæret, man bygger muskler og kroppen præsterer mere og bedre hele tiden. Hvad sker der når sportsaktiviteterne koreograferes og bliver til en æstetisk oplevelse? Og har de forskellige sportstyper en særlig social status eller lokal identitet tilknyttet? Vi har undersøgt hvordan de systematiske bevægelser fra sportsdisciplinerne kan omdannes til en koreografisk, rumlig og musisk oplevelse, og præsenteres på en anderledes måde. Hvad er essensen af bevægelsen i et kuglestød? Hvilke muskler skal aktiveres i hvilken rækkefølge, for at støde vægtstange optimalt? Hvor skal spændingen sidde når du gør dig klar til løbesprint?

Klubberne har over sommeren mødtes med social koreograf Inge Agnete Tarpgaard og registreret hvilke elementer og bevægelser deres sportsgrene indeholder, men også trænings-filosofier, heppekultur og relationerne imellem hinanden. Komponist Niels Bjerg har optaget lydene fra sportsgrenene og lavet om til kompositionen, der akkompagnerer dansen.Mere info: www.amageratletik.dk www.akviking.dk www.ingetarpgaard.com www.wego.dk

Inge Agnete Tarpgaard har arbejdet med socialt engagerende kunst siden 2005, udviklet fra en performativ praksis. Hendes værker tager udgangspunkt i lokale historier i en social virkelighed, hvor vi bruger kunst til at gentænke givne omstændigheder: en bildans med automekanikerelever, unge nydanske piger anmelder fine teaterstykker, en tom lejlighed i et boligkompleks, som borgere omdanner til et vidnesbyrd om naboskab. De aktiviteter vi deltager i, er som en generalprøve på en midlertidig virkelighed. I en afsøgning af menneskelige relationer og fælles skaberkraft laver vi værker, der skubber balancen mellem virkelighed og hjemmelavet magi.

Credits

Deltagere: børn og unge fra Amager Atletik Club og Atletklubben AK Viking.
Koreografi: Inge Agnete Tarpgaard
Komposition og lyddesign: Niels Bjerg
Fotograf: Astrid Dalum
Støttet af Statens Kunstfonds huskunstnerordning

 


POMPEIJ

Artist: Hungry eyes – Ida Oldmark Østman, Dina Viksten Abrahamson, Mie Katrine Kristensen, Mie Katrine Kristensen, Olivia Klang
When: 11.9. & 13.9. at 20.00
Ticket

Hungry Eyes (DK/SE) præsenterer forestillingen POMPEJI – en kærlighedserklæring til alle mennesker i alle tider. Pompeji før asken, før pimpstenen, før turisterne. Varme kroppe på hede sten. Vesuv  ligger og slænger sig i horisonten. Tempoet er højt, jordskælv følger jordskælv, følger  jordskælv, og hvilken plads har kærligheden så, når alt det man bygger op kan ramle sammen igen? Forestillingen er baseret på Maja Lundgrens roman af samme navn, hvor forfatteren dykker ned i historien og giver stemme til både vulkaner, værtshuse, hunde og guder. Den antikke by og katastrofen ekkoer gennem Tårnby og de fire kvinder i Hungry Eyes, den sidder i deres kroppe og stemmer, finder vej gennem fortællinger og bevægelser. Der findes et før og et efter Pompeji.

Sprog: Dansk og svensk.

Om Hungry Eyes (DK/SE) Hungry Eyes er en tværkunstnerisk og tværnational scenekunstgruppe med base i Malmö, København og Stockholm, bestående af Ida Østman, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang og Mie Kristensen. Sammen har de taget en bachelor i Konceptuel Scenekunst på Teaterhögskolan i Malmö, en uddannelse, med fokus på konceptudvikling og scenekunstneriske processer. I Hungry Eyes skaber de forestillinger et sted mellem performance, danseteater, historiefortælling, lecture og lydværk, og de eksperimenterer  med at bruge gruppens flersproglighed aktivt i deres forestillinger. De arbejder uden de store faggrænser – de har hver især kundskaber inden for mange dele af scenekunstnerisk  produktion, og skifter roller og funktioner efter lyst og projekt.

Ida Oldmark Østman (DK) er en scenekunstner og skuespiller med base i København. Hendes kunstneriske arbejde har sine rødder i fysisk teater og kreativ skrivning, og hun er særligt interesseret i komik, eksistens og sprog. Scenekunsten føles meningsfuld for hende, når hun skaber øjeblikke af intens fælles opmærksomhed og engagement i en tid, hvor koncentration og nærvær er under angreb. Ida har en bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö samt en danseteateruddannelse fra Københavns Akademi for musik, dans og teater.

Dina Viksten Abrahamson (SE) er en scenekunstner baseret i Stockholm, Malmö og  København. Dina skaber sine egne forestillinger og medvirker i andres. Oftest er hun instruktør og skuespiller/performer, men virker også som scenetekniker. Hendes praksis består til stor del af at undersøge hvordan – og om – absurditet og komik kan gå hånd i hånd med filosofisk og politisk teori. I Dinas forestillinger arbejder hun tværkunstnerisk, er ofte sin egen scenetekniker, og leger med en direkte kommunikation med publikum.

Mie Katrine Kristensen (DK) har en bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö og virker som scenekunstner og performer indenfor det frie felt i Danmark og  Sverige. Hun har baggrund i bevægelse og danseteater fra Københavns Akademi for musik, dans og teater og arbejder som freelance koreograf og underviser i dans. Hun er inspireret af alt, der kan sætte kroppe fri, i og udenfor scenekunsten, og arbejder altid med det fysiske udtryk som udgangspunkt. Hun er interesseret i kollektive processer og fortællinger – og især i at skabe fællesskab sammen med publikum.

Olivia Klang (SE) er en scenekunstner og performer med base i Malmö, som arbejder  inden for det frie felt i Sverige og Danmark. Hun har en kunstnerisk bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö, og har derudover uddannet sig inden for moderne dans ved Kävesta Folkehøjskole og på Scenekunstskolen ved Ølands Folkehøjskole. Med en baggrund inden for dans og teater arbejder hun tværkunstnerisk, med tid, rum, tekst og bevægelse i fokus. Med sin kunst vil Olivia udfordre hvilke  fortællinger der fortælles hvor og hvordan.

Krediteringer

Baseret på Maja Lundgrens roman Pompeji (2001)
Idé og koncept: Hungry Eyes
Manuskript: Maja Lundgren og Hungry Eyes
Medvirkende: Mie Katrine Kristensen, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang og Ida Oldmark Østman
Lyd: Hungry Eyes
Musik: Oskar Nyman
Fotograf: Sylwia Dziobon
Grafik: Anna Wittenkamp Rich

Forestillingen er støttet af Konstnärsnämnden, Teaterhögskolan i Malmö, Tårnby Park Studio og Kulturhuset Cyklopen, Stockholm.


PARADE FOR THE FUTURE

Artist: Tårnby Pige Club & Fremtidsklubben
Artistic Leadership: Delia Keller (Set, conceptual framing), Birgitte Skands (Choreography)

When: 11.9. 17.30
Tickets

XXXtexttext

Fremtidsklubben (The future club)

Tårnby Park Studio er en teaterforening i Tårnby, der integrerer teater med hverdagsliv, samtidskunst og lokalt engagement. Den organiserer festivaler, forestillinger og forskellige begivenheder. Fremtidsklubben er Tårnby Park Studios teaterklub, som tilbyder workshops i teater og dans. Fremtidsklubben giver rige kulturelle oplevelser for børn og voksne i alle aldre. Den fungerer som en kreativ legeplads, hvor mennesker kan mødes og udveksle ideer med professionelle kunstnere fra forskellige scenekunstområder, herunder dukketeater, billedkunst, teater, dans og film.

BIOS

DELIA C. KELLER, født i 1989 i Pratteln, er uddannet Master i teaterpædagogik fra Zurich University of the Arts (ZHdK). Siden 2017 har hun arbejdet internationalt som freelance teater- og kunstpædagog på teatre og museer. I 2017 deltog hun i ZHdK’s formidlingsprogram “Recherche (V)ermitteln” i Zürich og Ouagadougou. Hendes værker bevæger sig på grænsen mellem installation og performance med fokus på lys, objekter og video. Delia arbejder også som teaterpædagog og producent på Tårnby Park Studio i Tårnby, Danmark. Du kan finde mere information på hendes hjemmeside: www.deliacorinakeller.dk”

Birgitte Skands er en dansk dansekunstner (med rødder i mange genrer og dansetraditioner), der har arbejdet inden for feltet for dans og koreografi i mere end fire årtier. Hun er uddannet ved The Juillard School i New York i de tidlige 80ere, og hendes kunstnerskab bærer præg af det vibrerende progressive kunstmiljø hun der var en del af. Efter at blandt andet have turneret med Garth Fagan Dance Company og Dance Brazil over hele verden, samt arbejdet med koreografer som Kitt Johnson, Taneli Törmä og Antoinette Helbing, bliver Birgitte ved med at udforske og tage del af hybride, nutidige æstetikker, kollektive praksisser, research og kunstneriske møder på tværs af generationer.

Udover at koreografere og være aktiv del af det københavnske scenekunstmiljø har Birgitte i over 25 år arbejdet med børn og unge overalt i Danmark; på skoler, i huskunstneforløb, mange outreach programmer og dance and participation workshops. Hun har i tre år dannet del af det kunstneriske hold i arbejdet i og med Fremtidsklubben sammen med Delia Keller og Andreas Liebmann.

Credits
Støttet af Statens Kunstfond

 


OPEN GRILL

When: 11 – 13. 9. 

Brug for at medbringe egen mad! Ligesom de andre år vil vi gerne holde picnic med jer. Tag jeres egen mad med, få en drink og sæt jer ved vores borde. Mød en fremmed, en nabo som I aldrig har set, mød de mennesker, I altid savner at tale med i offentlig transport, fordi I eller de andre stirrer ind i smartphones. At gå på picnic er meget smartere! Og hvis I ikke kan finde den mad, I har brug for derhjemme, kan vi meget vel også tilbyde jer noget lækkert.


LOST HIGHWAY

Artist: Denise Lim
When: 12.9. 20.15 / 13.9 19.15

Ticket

I Lost Highway eksperimenterer Denise med forskellige materialer for at udfordre sine egne metoder som danser og koreograf. Hun går ind i en verden af elektronisk musik og lydteknik for at udvikle større følsomhed over for lyddesign i sin performance. Inspireret af punk- og DIY-kulturer lærer hun at bygge sin egen analoge synthesizer. Hun arbejder med dubletter og fordoblinger, med intensiteter og på grænser. Hun fortaber sig i et hav af muligheder. Hun spørger sig selv: Hvad ved jeg allerede, og hvad skal jeg ellers vide for at komme videre?
Lost Highway er et forskningsprojekt skabt og udført af danser og koreograf Denise Lim. Det er vejledt af Sara Hamming, og lyddesignet er udviklet i samråd med madam data soundlabs (mdsl) i Singapore.

Denise Lim er en singaporeansk danser og koreograf, der i øjeblikket er baseret i Berlin. Hendes praksis er dybt interesseret i kroppens konfrontation med objekter og miljøer; hvordan den formes og omformes, inviterer til og afviser nærhed, nydelse og blikket. Ved at bruge metoder til at sætte rammer og improvisere arbejder hun hen imod intensiteter, der fortryller og inviterer til eksperimentelle måder at være vidne på.
Denise har en BFA i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole i København. Hun var modtager af ImPulsTanz danceWEB-stipendiet i 2019.

Kreditering

Dans og koreografi: Denise Lim
Konsultation om lyddesign: madam data soundlabs
Mentor: Sara Hamming
Støttet af: Tårnby Park Studio, Performing Arts Forum, National Arts Council Singapore, Statens Kunstfond
Foto: Ursula Böckler

 


IN DUO WITH EARTH

Kunstner: Birgitte Skands
When: 12.9. 21.00
Ticket

Et danseværk af og med koreograf og danser Birgitte Skands

Naturens processer foregår i cykliske gentagelser, og sådan er det også med danseværket IN DUO WITH EARTH. Birgitte er tilbage på Tårnby Park Performance Festival for 3. gang – nu med version 6 af sit værk, som er et nyt værk, da det opføres udendørs for første gang. Værket opføres inden for samme ramme som et årligt ritual, men også som et ritual for ideen bag: at respektere essensen og handlingen i det at opføre et værk, år efter år, og dermed anerkende det færdige og ufærdige, genbruge materialer ligesom i naturen – skønheden ligger i det enkle og naturlige med plads til improvisation.

IN DUO WITH EARTH er en bevægelsesrefleksion over den globale krop, vores forbindelse til hinanden, den cirkulære tid og hvordan vi møder livet. Gennem tanker og bevægelse vil dette år være ”Dancy”. Dette dansestykke er for Birgitte, der forbinder sig med fornuften i en turbulent verden, der går amok, og hvor dansen måske rummer kraften og er vores stærkeste opholdssted, vores sidste bastion for at være menneske og se og føle klart.

Birgitte Skands er en dansk dansekunstner (med rødder i mange genrer og dansetraditioner), der har arbejdet inden for feltet for dans og koreografi i mere end fire årtier. Hun er uddannet ved The Juillard School i New York i de tidlige 80ere, og hendes kunstnerskab bærer præg af det vibrerende progressive kunstmiljø hun der var en del af. Efter at blandt andet have turneret med Garth Fagan Dance Company og Dance Brazil over hele verden, samt arbejdet med koreografer som Kitt Johnson, Taneli Törmä og Antoinette Helbing, bliver Birgitte ved med at udforske og tage del af hybride, nutidige æstetikker, kollektive praksisser, research og kunstneriske møder på tværs af generationer.

Udover at koreografere og være aktiv del af det københavnske scenekunstmiljø har Birgitte i over 25 år arbejdet med børn og unge overalt i Danmark; på skoler, i huskunstneforløb, mange outreach programmer og dance and participation workshops. Hun har i tre år dannet del af det kunstneriske hold i arbejdet i og med Fremtidsklubben sammen med Delia Keller og Andreas Liebmann.

Credits

Forfatter: Koreografiske ord, Birgitte Skands
Kostume og assistance: Delia C. Keller
Foto: Max Morris Doherty and Henning Sjøstrum

DOUBLE YOU SINGLE VIEW

Kunstner: Magali camps
When: 
Ticket

Double You Single View er en koreografisk solo af scenisk og performativ karakter, der er centreret omkring undersøgelsen af stemme og kropslighed for at udfolde repræsentations- og tankeapparater. Ved subtilt at kombinere tilfældige intonationer med minimale melodier og lejlighedsvis omdanne dem til sang, trækkes der en linje mellem musik, tale og skrig. Uadskilleligheden mellem krop og stemme afsløres som uadskilleligheden mellem lyd og materie. En dans opstår som en krop, der genkalder sig historier fra fortiden.

“Oplevelsen af kroppen som et hul er at vælge, hvad man lukker ind, og hvad man lukker ud. Et øje er ikke en åbning, men det er en mund. Det samme er en kusse, en revne, et næsebor, der skal fyldes, med materielt såvel som immaterielt indhold. Åbningen er en sisyfos i sig selv. Man kan ikke eje det, der ikke er ens eget, dvs. andres ord. At tale er en fælles oplevelse, uanset om det er i dine egne ører eller foran et publikum. At tale, i sin egen hastighed, i sin egen tale. Ejer talen sig selv, når den forlader kroppen? En stemme, der forsøger at forklare sig for meget, mister sin tunge. Et øje er ikke en åbning, men det er en mund.” Sprouted (uddrag), Hanne Lippard

Magalí Camps (hun/hende) er danser og performer. Hun voksede op i det nordlige Catalonien, hvor hun blev uddannet på Escola de Dansa de Celrà og i kompagniet Mal Pelo. Hun fortsatte sine studier på Den Danske Scenekunstskole i København (DK), hvor hun dimitterede i 2022 med en bachelorgrad i dans og koreografi. Hun har været lærling og gæstedanser hos Cullberg i Stockholm (SE), hvor hun har arbejdet med Alma Söderberg, Halla Ólafsdóttir, Hooman Sharifi, Jeanine Durning og Jefta van Dinther. Hun har også arbejdet for koreograferne Doris Uhlich, Francesco Scavetta, Matija Ferlin, Renan Martins og Samuel Feldhandler. Hendes dansearbejde drejer sig om forbindelsen mellem sprog, skrivning og sang, der krydser hinanden med begreber som intimitet og performance.

THE STORY OF ØKOCITY 2.0 – CLOSING RITUAL – 

Artist: Tårnby Park Studio Team
Date: 13.9 –  21.15

Ticket

 

Team:

Kontakt
Andreas Liebmann  –  Artistic Director
Delia Corina Keller – Executive Producer
Tanya Montan Rydell – Excecutive Prroducer, Artistic Contact and Logistics
Lukas Hartvig – Technics & Building
Tom Silbiger: Architect
Max Morris-Doherty – Grafic Design and Documentation
Stina Linnemann – Press
Joana Oehlschläger – Production Soft Clashes

 

 

 

 

 

Støttet af Statens Kunstfond, Boligforening Tårnbyhuse, Tårnby Kommune, William Demant Fond, BUPL Fond, Dansk Skuespillerforbund i samarbejde med Netto, Basalt, Hovedbibliotek, AMOK (Amager Orienteringsklub), Dansk Artist Forening.

En særlig tak til: Helle Fuglsang, Ezequiel Leon, Julieta Rod, Cecilie Ullerup Schmidt, alle venner og partnere som støtter vores team og kunstnere,  Alaa El Abd, Netto, Basalt, Helene Filskov Bjerre Jensen og Morten Goll.TAK!

 

Detailed Program

Opening of Økocity 2.0 construction site

With: Allan Andersen, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty,  Stine Linnemann, …
Where: Behind Tårnby Station, follow the signs

When: 17.00

Økocity 2.0 building phase

With: Neighbors, citizens, passers-by, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty,  Stine Linnemann, …
Where: Behind Tårnby Station, follow the signs

When: 17.00
Tickets

Texttext

Pylaiella littoralis – A playable seaweed sculpture

Artists: Anne Hollænder and Greta Eacott
When: 02.09. kl. 17.00
Tickets

Description
Artists Anne Hollænder Schmidt and Greta Eacott work with children and young people to create an opening ritual that initiates the building of Økocity 2.0 – Tårnby Park Performance Festival. With the help of seagrass, they will contribute a musical experience that shifts our perspective on the festival site and forms the starting point for the great work of building the future city.
This summer an explosion of brown algae has created changes in our ecological environment. Brown algae. The sticky experience at our beaches. The name of brown algae in latin is Pylaiella Littoralis. Listen to that. There might be sound in it.
Over months we have collected, treated with vinegar and dried different types of seaweed from local beaches on Amager, merging and transforming them into fragile biodegradable musical instruments. Joined by local participants for the opening ceremony of Ecocity 2.0, we will try (and maybe fail) to overpower the sound of the nearby highway at Tårnby Station, with our very fragile and quiet instruments.
Maybe you have to be close to us. Maybe you need to be a part of it. Maybe you need to hear the name of the seaweed again to feel the poetry.
Pylaiella littoralis. Try saying it out loud!

BIOGRAPHIES
Greta Eacott is a critically acclaimed British/Swedish composer based in Copenhagen, Denmark. She is primarily known for her boundary pushing experimental percussion works and her ‘sans-disciplinary’ approach to music composition; which incorporates spatial aesthetics, design theory and physical movements as integral elements in the musical compositions. This manifests in a unique and modern musical aesthetic which is both playful and refined, agitating and welcoming, sensual and synthetic.

Her primary focus is composing live performance works for large and small instrumental ensembles. Her works have been commissioned and performed by ensembles such as Musarc Choir [UK], Copenhagen Clarinet Choir [DK], New Maker Ensemble [UK/PT], Damkapellet [DK] & G·Bop Orchestra [INT.], as well as soloists including Christian Balvig [DK] & Derya Yıldırım [DE]. As a percussionist and drummer Eacott has performed extensively across Europe. She studied music composition at the University of Leeds, and percussion with marimba virtuoso and composer, Keiko Abe, at the Toho Gakuen School of Music, Tokyo. She completed a Nordic Master Course in Music Composition at Gothenburg Academy of Music in Sweden.Her latest album ‘Gestalt Minimal; The Love Songs’, a pulsating five part instrumental suite, was released in 2022. Since 2014 she has been running the DIY record label One Take Records ((https://one-take-records.bandcamp.com/). She is currently writing music for a children’s ballet that will be performed on the Old Stage at the Royal Theatre.

Anne Eacott has worked with participatory art and performance in projects such as Kosmologym (https://kosmologym.com/gym.html). She is currently working on recreating a previous artwork at Biobat Artspace in New York. (https://www.youtube.com/watch?v=-wz_ionVP8E)

 

A Garden for Now

Artists: Punctures (Micaela Kühn, Maxwell McCarthy, and Alfredo Zinola)
When: Durational 02.09.-13.09. Sharings: 11.9. 19.15 // 13.9. 17.00
Tickets

Description
A Garden for Now is an endeavour to design, cultivate, and care for a temporary garden, facilitated by the artists of Punctures. Over the course of the festival, this garden will materialize and de-materialize through a collective effort as we define, shape, develop, and care for this ephemeral garden together with the public. In materializing the garden, we will support an attunement to what is already there, while discovering what new elements could be germinated over the course of days. We want to see what can flourish through a symbiosis of observation and contribution, exploring what a place of temporary cultivation could yield. Creating an impermanent frame and forging temporary pathways, we will define an intimate gathering space for conversations and experiences within the garden. Essential to de-materializing A Garden for Now, we will conspire to see how this garden might continue to exist — through the dissemination of ideas, observations, and actions with the public — even after it ceases to exist in its physical form. With A Garden for Now, we want to create an ephemeral frame to contemplate the relationship between humans and the living world around us, asking what it might mean to collectively engage in a caring practice of impermanence.

Punctures is a long term project between art and ecology by three artists working in the field of dance: Micaela Kühn, Maxwell McCarthy, and Alfredo Zinola. With the aim to effectively foster biodiversity within landscapes of widespread monoculture, the project broke ground in 2022 by planting a rich mix of non-crop plants on a disused field in the agricultural flatlands of Cavallermaggiore, Italy. Alongside the work on the land, Punctures sets out to create space and time to share the experiences from the land in the arts field, hosting wider dialogues and actions across artistic and ecological lines.

A garden for now is supported by Statens Kunstfond

Current / Strømme

Artist: Jon Bonnici og Sophia Mage
When: 08.09. kl. 11
Where: Tårnby Hovedbibliotek, Kamillevej 10
Tickets

Beskrivelse

Strømme/Current er en 35 minutter lang performance skabt for børn i alderen 4-8 år. To væsener ankommer forberedte på at udføre et forvandlingsritual. De gør rent med rosenblade, de spiser for meget, de kaster deres kokoner i selvkærlighedens dans. Det er en rejse, som alle tager sammen, hvor de rejser gennem mange forvandlingskroppe og mødes i festens ekstase.

Jonnathan Bonnici dimitterede fra RADA i 2008 og har arbejdet meget med teater, film og tv. I 2015 flyttede Jonathan til Danmark og begyndte at udvikle sine egne sceniske værker, for det meste i samarbejde med koreografer og dansere. Hans værker har turneret internationalt til festivaler og spillesteder som Berliner Festspiele, Martin Grupius Bau (Berlin), SIDance (Seoul), Target Margin (NY) og Shakespeare Centre (LA). Han bor på Møn og fortsætter med at lave arbejde til scenen. Han udvikler i øjeblikket et nyt teaterstykke med sine amerikanske samarbejdspartnere, et koreografisk værk med en skov i Danmark og skriver på en teatertekst, der skal udgives i 2025.

jonbonnici.com

Credits
Iværksættelse:
Jonathan Bonnici Co-Creation: Sall Lam Toro
Performance:  Sophia Mage & Jonathan Bonnici
Vejledning og støtte: Boaz Barkan
Fotograf: Sam Moore
Parykmager: Katrin Cecilia Jacobsen
Særlig rekvisitør: Christine Linnea
Lyd: S Rieser
Produktion: Ulla Gad og Unne Loa Jensen
Tak til: Johannes Hornberger
Produceret af og for Dansehallernes KORA-program


Symposium: Phantoms of stability

When: Mandag 09.09 10-16.00
Where: Bag Tårnby Station (se skilte)
Free Ticket  for the Symposium: Registration necessary

Hvad er betingelserne for kunstnerdrevne performanceinstitutioner i vores nuværende politiske og samfundsmæssige kontekst? Hvordan former de politiske og økonomiske forhold den kunstneriske dagsorden for kunstnerdrevne performanceinstitutioner på tværs af Europa? På symposiet vil vi diskutere strategier, udfordringer og erfaringer fra forskellige kunstnerdrevne performanceinstitutioner i deres specifikke kontekster. Vi vil stille kritiske spørgsmål om konsekvenserne af den institutionelle ramme for kunstnerisk arbejde og kunstnerarbejdere og sammen spekulere over institutionelle processer, der tager udgangspunkt i kunstværket selv og ikke først i institutionelle behov.

*Phantoms of Stability* er Andreas Liebmanns nuværende kunstneriske forskningsprojekt ved Den Danske Scenekunstskole. Symposiet vil bestå af en debat, oplæsninger og små workshops, hvor alle deltagere vil blive inviteret til at dele deres tanker og erfaringer i relation til de indledende spørgsmål på symposiet.

Symposiet markerer også udgivelsen af bogen *Phantoms of Stability*. Bogen er resultatet af et årslangt udvekslingsprojekt mellem Marijana Cvetković (Nomad Dance Academy og Station Service for Contemporary Dance, Beograd), Annett Hardegen (Vierte Welt, Berlin), Storm Møller Madsen (Ph.d.-studerende ved Københavns Universitet) og Andreas Liebmann (kunstnerisk leder af Tårnby Park Studio).

Marijana Cvetković er producent, kurator og underviser med en baggrund i kunsthistorie, kulturpolitik og kulturledelse, med væsentlige bidrag til de sociale dimensioner af kultur og kunst. Hun har en kandidatgrad i ledelse af kultur og kulturpolitik. Hun er medstifter af Station Service for Contemporary Dance og Nomad Dance Academy, platforme dedikeret til udviklingen af moderne dans og scenekunst på Balkan. Hun er også medstifter af platforme som druga scena (anden scene), Kulturcenter Magacin, Foreningen af Uafhængig Kultur i Serbien og platformen for det fælles “Zajedničko”. Hun underviser ved University of Arts i Beograd og University Lyon 2 samt mange uformelle uddannelsesplatforme. I 2018 modtog hun Jelena Šantić-prisen for aktivisme i kultur.

Annett Hardegen har været freelance dramaturg og producent siden 2003 med base i Berlin. Hun har studeret teatervidenskab, filosofi og kunsthistorie ved FU-Berlin. Som dramaturg og producent har hun arbejdet for blandt andre Sophiensaele Berlin, HAU Berlin, FFT-Düsseldorf, Theaterhaus Jena, Nationaltheater Weimar, Berlin Biennale, Ruhrtriennale og Kaserne Basel. Hun er medstifter og kunstnerisk leder af stedet Vierte Welt, som hun driver sammen med Dirk Cieslak.

Andreas Liebmann er en schweizisk performancekunstner, forfatter og forsker bosat i København. Han er i øjeblikket den kunstneriske drivkraft bag det sted- og kommunespecifikke “Tårnby Park Studio”, et sted for kunstnerisk eksperimentering i tæt kontakt med det sociale kontekst. Her skaber han festivaler, optrædener, samarbejdsprojekter med lokale og internationale kunstnere og andre naboer, og et rum til at reflektere over sammenvævningen af kunstneriske aktiviteter med samfundet. Hans seneste forskningspublikation, *Imaginations for a Space*, beskriver de sammenkoblede processer, der førte til Tårnby Park Studio. Siden 2015 har han været underviser i performancepraksis og instruktion ved Den Danske Scenekunstskole i København.

Storm Møller Madsen (de/dem) er forsker i performance studies, kurator og dramaturg. De er ph.d.-studerende ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Sektion for Teater- og Performance Studies ved Københavns Universitet. Deres ph.d.-forskningsprojekt udforsker kropsbaseret performancekunst af transkønnede kunstnere, med særlig fokus på, hvordan denne genre udfordrer grundlæggende forståelser af begreber som affektiv kollektivitet, arkivaktiveringer og kroppe på scenen. Som kurator og dramaturg specialiserer de sig i spørgsmål relateret til repræsentation, køn og feministiske/queer strategier for kunstnerisk produktion.

 


GRÆDER VED HAVET / CRYING BY THE SEA

Artist: Monia Sander

Tickets

The theatre project, Crying by the Sea, touches upon the pool of sorrow that is connected to socio-economic migration through collective writing processes and role playing on stage, connecting audiences in Denmark and Tunisia through the use of telecommunication.
The project provides a writing platform through open writing workshops, both online and in Denmark and Tunisia. The online writing platform, available at theatrebuilding.com, will let users login to version controlled writing sessions and upload text and sound files that become part of an ever evolving collective script, visualised as an open-source family tree.
The open-source writing space aims to invite voices outside the traditional artistic sphere to share, discuss, and explore the project’s themes. Introducing the “spect-actor”, from Augusto Boal’s Theatre of the Oppressed to open source coding practices, we will build upon the voices of each other by rewriting each other’s small scripts into an ever branching and evolving story. By pushing our collective imagination, we will create new frameworks to help us navigate our socio-economic conditions.

يتطرق المشروع المسرحي “البكاء على حافة البحر” إلى مشاعر الألم و الحزن المرتبطة بالهجرة الاجتماعية والاقتصادية من خلال الكتابة الجماعية ولعب الأدوار على خشبة المسرح، ويربط بين الجمهور في الدنمارك وتونس من خلال استخدام تقنيات الاتصال.
المشروع مفتوح المصدر ويوفر مساحة مفتوحة للكتابة على الويب وكذلك من خلال ورش الكتابة المفتوحة في الدنمارك وتونس وعبر الإنترنت. على موقع theatrebuilding.com، تحتوي منصة الويب الخاصة بالمشروع على ميزات مثل: تسجيل الدخول للمستخدم، و فضاء للكتابة، وتحميل وتنزيل الملفات النصية والصوتية، وإصدار النصوص على هيئة شجرة عائلية .هنا، كل نص مكتوب سيكون مصدر الحقيقة لأبناء النص المكتوب.
تتمثل فكرة مساحة الكتابة مفتوحة المصدر في دعوة أصوات من خارج المجال الفني لمشاركة ومناقشة واستكشاف الموضوعات التي يطرحها المشروع. من خلال تقديم “الممثل الطيفي”، من مسرح المضطهدين لأوغستو بوال ،و عبر البرمجة مفتوحة المصدر، سنتشارك البناء من و عبر أصوات بعضنا البعض من خلال إعادة كتابة نصوص صغيرة لبعضنا البعض عن البحر والحركة والمال والتنفس والضياع في قصة متفرعة ومتطورة باستمرار. من خلال دفع خيالنا الجماعي، سنقوم بتشكيل بوصلات جديدة يمكن أن تساعدنا على الإبحار في الظروف الاجتماعية والاقتصادية التي نعيشها.

Collaboration: Amine Kouraichi, Ahmed Ben Abid, Moayed el ghazouani, Mohammed Rowe, Rania Rezgui, Jazbo Gross, Monia Sander Haj-Mohamed, moltamole

Amine Kouraichi, working as a software engineer since 2020 I gained substantial experience in programming using different technologies to build modern web applications. I ve been passionate about writing and acting since a young age, I ve written multiple essays (poetry and plays). I also trained as a professional actor between 2016 and 2017 in the Tunisian National Theater’s actor school.

Ahmed Ben Abid, born in 1996 in Tunis, is a multidisciplinary artist with a master degree from The Higher Institute of Multimedia Arts of Manouba. He joined The Mediterranean Center of Contemporary Dance in 2013 and later joined The Sybel Ballet Theatre Company. Ahmed collaborated with the Theatre Building on “Every Time I Try to Move” and addressed sexual health with Oxfam’s Masarouna program. Inspired by these experiences, Ahmed created “Unwell,” exploring suffering, isolation, minority rights, and social justice through his art to raise awareness and inspire empathy for social change.

Moayed el ghazouani bio « Since 2015, I’ve been a theatre coach and performer, evolving into a queer performer and content creator in the homophobic landscape of Tunisia. As a member of Nawel Skandrani’s collective since 2018, I contribute to the queer performance scene and have conducted physical theatre classes since 2017. I directed and designed the stage for “Rouheb,” earning the Scenography Award in 2023. Internationally, I’ve collaborated with “Instabili Vaganti” in Italy and the Danish collective “Theatre Building.” My work with Oxfam’s feminist project (2023-2024) highlights my dedication to social and gender equality through the arts. »

Mohammed Rowe, a London-born artist, intricately weaves the tapestry of sound to articulate his expressions and foster communication. Rooted in the urban pulse of his upbringing, his compositions resonate with the essence of found sounds, experimental compositions, and spontaneous musical explorations. Drawing inspiration from the vivid tapestry of his surroundings, Mohammed employs a diverse arsenal of processes and recording methodologies. These tools allow him to capture and sculpt compositions, each a unique reflection of his sensory experiences. Beyond the confines of traditional mediums, Mohammed’s artistic vision transcends boundaries. Collaborating seamlessly with artists across disciplines, he integrates his sonic creations into interactive installations, dynamic moving images, film and immersive theatrical performances. These collaborations serve as catalysts, enriching his creative journey and expanding the horizons of his artistic expression.

Rania Rezgui: Treasurer of a cultural association / Project Management Consultant. Rania Rezgui is a consultant in associative project management with over 8 years of experience in the field. She has extensive expertise in project design, planning, implementation, evaluation, and monitoring. Rania has worked with various local associations to manage and implement impactful projects across multiple themes (Theatre Performance Management , cultural projects in rural areas, theater workshops for youth, prevention of violent extremism, rehabilitation of women victims of violence, coaching youth in vulnerable situations).

Jazbo Gross works in video, sculpture and writing. He has an MA in Moving Image from the RCA, London, 2017. Gross looks at how objects are encoded in social practices and technology, probing their material histories and popular narratives. His work has been screened and exhibited in the UK, Germany, Norway and Denmark with his most recent shows at Calcio, London; RIBA, London; Salt, Oslo; ICA, London and St. Peter’s House, Manchester.

Monia Sander Haj-Mohamed lives and works in a field between writing, performance art, and direction. With references to the theater, Haj-Mohamed explores the range of the performative space where reality and fiction blend, and where the distinction between real people and literary characters is blurred. She graduated from the Royal Danish Academy of Fine Arts in 2020 and was the artistic director of Momentum Theater in the 21/22 season. Through Forlaget Korridor, she published “Dominique” in 2015 and “The Alexander Trilogy – a Performance Essay in Three Acts” in 2019, for which she received the Schade Prize. She has exhibited at O-Overgaden, the National Gallery of Denmark, and Amager Psychiatric Hospital, and is part of the decentralized exhibition platforms Hosting Lands and theatrebuilding.com.

moltamole [Eliza Bozek]: Copenhagen based artist with a background in electronic music and performing arts – oriented sound design, working within the field of composition, installation, dance, theater and digital art. Sound poses a medium via which moltamole lets herself explore and absorb external environments, as well as sonify inner, emotional landscapes. The intimacy of her sonic meandering is often imbued with field recordings, voice, noise, ASMR or poetry. Preoccupied by sonic tactility, she often weaves textural compositions and abstract soundscapes. A lot of her current work is conceptual, evolving around creating scores for composition and room sound design. Graduated from Den Danske Scenekunstskole (Copenhagen) and Catalyst (Berlin). Some of the projects she has been involved in are: MINOTAUR GRL [Inter Arts Center], GROUNDINGS [O – Overgaden], ENTANGLED [Det Kongelige Teater], TRAGISKE MÅDER AT SLÅ EN KVINDE IHJEL PÅ [Odense Teater] or SCINITLLAE [Basement, Teater MOMENTUM].

 

Study of implications – or, performance for the englishmen to see 

Artist: Marina Dubia
When: 8.9. 13.00 / 13.9. 18.00
Tickets

Beskrivelse

Marina Dubia kalder “Studie af inddragelse” at tænke sammen med billeder, en skitse af forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?”. Den alternative titel gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger vi, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, dvs. kun på papir.

”Jeg har en mappe med titlen “Billedstudier 1 [92]” på min computer. Den er grupperet sammen med “Billedstudier 2 [50]” og “Billedstudier 3 [35]”, lige før Billedstudier 4 [12] — 12 syntes at være et passende antal billeder til at hjælpe med at uddybe min personlige indsats i en større global fortælling om vold. Og du spørger måske dig selv: “Hvordan kom jeg hertil?” Vi kan starte med, at jeg flyttede til Danmark. Eller med min hvide mor, der forelsker sig i en sort mand, som holder fast i hvidhedens værdier. Vi kan starte med koloniseringen af Brasilien, med den transatlantiske slavehandel, med den indvandrede bedstemor, som gav mig adgang til Europa, selv om hun var en del af en bondefamilie i Portugal, som først kom over Atlanten for at arbejde på kaffebønneplantager. Selvom jeg aldrig helt kunne nå mit mål på 12 billeder, blev denne håndværksmæssige, bevidste arkivskabelse til Studie af inddragelse: en performance, hvor jeg bruger en minimal nonverbal struktur til at grave i kompleksiteten af vores sammenvævede globale fortællinger ved at tænke gennem og med trykte billeder og bevægelser. Målet her er at skitsere forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?” og invitere til intentionalitet og ansvar i vores narrative engagement i verdens lidelser. Den alternative titel, performance for englænderne, gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger vi, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, det vil sige kun på papiret.”

Marina Dubia er i live. Hun handler (øver sig, er beskæftiget, gør plads) gennem billedkunst, dans og diskurs. Hendes arbejde fokuserer på at organisere opmærksomheden mod kropslighed som centrum for sociale og følelsesmæssige sammenfiltringer og deres implikationer, idet hun bestøver større historiske fortællinger på kryds med intime personlige og sanselige relationer. Marina er født og opvokset i São Paulo og har siden 2018 boet i København, hvor hun studerede på Carla Zacagninis School of Conceptual and Contextual Practices på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Credits
Implication Studies blev først udviklet på Pivô Pesquisa residency i São Paulo, 2023. Billeder af Christoph de Barry på INACT-festivalen i Strasbourg i 2024.

 

OPEN GRILL AND OPEN ECO-MIC

Artist: Citizens, Nerds, Neighbors, You
When: 11.9. 17.00-19.00
Ticket

Text text, this is for you


Water readings / Residency sharings

Artist: Madee Cole & Aleksandra Lewoń
When: 11.9. 18.00

Tickets

Description

Madee Cole and Aleksandra Lewoń  is an artistic duo working collectively and site-specifically. Their practice has centred around water, and, in residency at Tårnby Park Studio during the festival, they are answering the call to dive deeper into their physical and intellectual knowledge of watery bodies. During Økocity 2.0, they will continue their investigation into water ecologies and hydrofemisim. Participants of the festival are invited to their informal bookclub – to join daily water readings and possible discussions afterwards. We will read fragments of the scientific, or philosophical, or sociological or artistic texts that will inspire our further work with microchoreographies/microperformances with water as a lens through which to understand a landscape.
The readings will be held in English at x (time) every day from 09/09 – 13/09. It will last approx. 30-40 mins.

Bios

Aleksandra Laura Lewoń –  scenographer, costume designer, performance artist. Her artistic interests dwell from relations between places, materiality and emotions, as well as interactions between body and landscape. She has an established site-specific practice with choreographer Madee Cole that encourages audiences to reimagine their perspective of place. Co-founder of Copenhagen based FABFAB Collective which connects visual arts and choreography, and informal collective in Warsaw together with K. Dudzińska i A.Nasierowska, which challenges the polish emotional landscape.

Madee Cole (she/they) is a British dancer and choreographer, based in Copenhagen. Both as a dancer and maker, they work with the intrinsic and intuitive flow between physicality and imagination – unfolding thinking, feeling, fantastical, tactile universes for performers and audience alike. She has an established site-specific practice with scenographer Aleksandra Lewon that encourages audiences to reimagine their perspective of place. As a performer, Madee has worked with choreographers such as Sharon Eyal, Matija Ferlin, Sung-Im Her, Ray Roa Alonso and Joana Oehlschläger, with a dedication to developing their technical and improvisation skills as well their curiosity to her work.

 

THE LIBRARY IS PRESENT – Tårnby Hovedbibliotek is present at the festival

Artist: Tårnby Library
When: 11.9 / 12.9 16.00-18.00
Tickets

Text Text


Muscle Club

Artist: Inge Agnete Tarpaard & Niels Bjerg in collaboration with Amager Atletik and AK Viking
When: 12.9. 17.00
TIckets

Children and young athletes from Tårnby do a “sports dance” with Muscle Club. Playing sports is great, you build muscles and your body performs better and better all the time. What happens when sports activities are choreographed and become an aesthetic experience? And do the different types of sports have a particular social status or local identity associated with them? We have investigated how the systematic movements of the sports disciplines can be transformed into a choreographic, spatial and musical experience and presented in a different way. What is the essence of the movement in a shot put? Which muscles need to be activated in which order to optimally throw the barbell? Where should the tension be when getting ready for a running sprint? Over the summer, the clubs met with social choreographer Inge Agnete Tarpgaard and recorded the elements and movements of their sports, but also training philosophies, cheering culture and the relationships between each other. Composer Niels Bjerg recorded the sounds from the sports and transformed them into the composition that accompanies the dance.

More info: www.amageratletik.dk www.akviking.dk www.ingetarpgaard.com www.wego.dk

BIOGRAPHY
Inge Agnete Tarpgaard has been working with socially engaging art since 2005, developed from a performative practice. Her works are based on local stories in a social reality where we use art to rethink given circumstances: a car dance with auto mechanic students, young new Danish girls reviewing fine theatre plays, an empty apartment in a housing complex that citizens transform into a testimony of neighbourliness. The activities we participate in are like a dress rehearsal for a temporary reality. In an exploration of human relationships and co-creation, we make works that push the balance between reality and homemade magic.

Credits
Participants: children and young people from Amager Atletik Club and Atletklubben AK Viking.
Choreography: Inge Agnete Tarpgaard
Composition and sound design: Niels Bjerg
Photographer: Astrid Dalum
Supported by the Danish Arts Foundation’s Huskunstner Program

 


Pompeij

Artist: Hungry eyes – Ida Oldmark Østman, Dina Viksten Abrahamson, Mie Katrine Kristensen, Mie Katrine Kristensen, Olivia Klang
When: 11.9. & 13.9. at 20.00
Ticket

Hungry Eyes (DK/SE) presents the performance POMPEJI – a declaration of love to all people in all times. Pompeii before the ashes, before the pumice, before the tourists. Warm bodies on hot stones. Vesuvius looms on the horizon. The pace is fast, earthquakes follow earthquakes, follow earthquakes, and what place does love have when everything you build up can fall down again? The performance is based on Maja Lundgren’s novel of the same name, where the author delves into history and gives voice to volcanoes, pubs, dogs and gods. The ancient city and the catastrophe echoes through Tårnby and the four women in Hungry Eyes, it sits in their bodies and voices, finding its way through stories and movements. There is a before and an after Pompeii.
Language: Danish and Swedish.
Duration: approx. 1 hour

BIOGRAPHIES

About Hungry Eyes (DK/SE)  Hungry Eyes is an interdisciplinary and transnational performing arts group based in Malmö, Copenhagen and Stockholm, consisting of Ida Østman, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang and Mie Kristensen. Together they have a bachelor’s degree in Conceptual Performing Arts from Malmö Theatre Academy, a programme focusing on concept development and performing arts processes. In Hungry Eyes they create performances somewhere between performance, dance theatre, storytelling, reading and sound work, and they experiment with using the group’s multilingualism actively in their performances. They work without major disciplinary boundaries – they each have knowledge of many aspects of performing arts production, and change roles and functions according to desire and project.

Ida Oldmark Østman (DK) is a performing artist and actor based in Copenhagen. Her artistic work is rooted in physical theatre and creative writing, and she is particularly interested in comedy, existence and language. Performing art feels meaningful to her as she creates moments of intense shared attention and engagement in a time when concentration and presence are under attack. Ida holds a bachelor’s degree in Conceptual Performing Arts from Malmö Theatre Academy and a dance theatre education from Copenhagen Academy of Music, Dance and Theatre.

Dina Viksten Abrahamson (SE) is a performing artist based in Stockholm, Malmö and Copenhagen. Dina creates her own performances and participates in others. Most often she is a director and actor/performer, but also works as a stage technician. Much of her practice consists of exploring how – and if – absurdity and comedy can go hand in hand with philosophical and political theory. In Dina’s performances she works cross-artistically, is often her own stage technician, and plays with direct communication with the audience.

Mie Katrine Kristensen (DK) holds a bachelor’s degree in Conceptual Performing Arts from Malmö Theatre Academy and works as a theatre artist and performer in the independent field in Denmark and Sweden. She has a background in movement and dance theatre from the Copenhagen Academy of Music, Dance and Theatre and works as a freelance choreographer and dance teacher. She is inspired by everything that can set bodies free, in and outside the performing arts, and always works with physical expression as a starting point. She is interested in collective processes and narratives – and especially in creating community with the audience.

Olivia Klang (SE) is a Malmö-based theatre artist and performer working in the independent field in Sweden and Denmark. She holds a Bachelor of Fine Arts in Conceptual Performing Arts from Malmö Theatre Academy and has also studied modern dance at Kävesta Folkhögskola and at the Performing Arts School at Øland Folkhögskola. With a background in dance and theatre, she works interdisciplinary, focusing on time, space, text and movement. With her art, Olivia wants to challenge which stories are told where and how.

Credits

Based on Maja Lundgren’s novel Pompeii (2001)
Idea and concept: Hungry Eyes
Screenplay: Maja Lundgren and Hungry Eyes
Cast: Mie Katrine Kristensen, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang and Ida Oldmark ØstmanSound: Hungry Eyes
Music: Oskar Nyman
Photographer: Sylwia Dziobon
Graphics: Anna Wittenkamp Rich
The performance is supported by Konstnärsnämnden, Malmö Theatre Academy, Tårnby Park Studio and Kulturhuset Cyklopen, Stockholm.


PARADE FOR THE FUTURE

Artist: Tårnby Pige Club & Fremtidsklubben
Artistic Leadership: Delia Keller (Set, conceptual framing), Birgitte Skands (Choreography)

When: 11.9. 17.30
Tickets

XXXtexttext

Fremtidsklubben (The future club)

Tårnby Park Studio is a theatre association in Tårnby that integrates theatre with everyday life, contemporary art and local engagement. It organises festivals, performances and various events. Fremtidsklubben is Tårnby Park Studio’s theatre club, which offers workshops in theatre and dance. The Future Club provides rich cultural experiences for children and adults of all ages. It serves as a creative playground where people can meet and exchange ideas with professional artists from various performing arts fields, including puppetry, visual arts, theatre, dance and film.

BIOGRAPHIES

DELIA C. KELLER, born in 1989 in Pratteln, holds a Master’s degree in theatre pedagogy from Zurich University of the Arts (ZHdK). Since 2017 she has been working internationally as a freelance theatre and art educator in theatres and museums. In 2017, she participated in ZHdK’s dissemination programme “Recherche (V)ermitteln” in Zurich and Ouagadougou. Her work moves on the border between installation and performance, focussing on light, objects and video. Delia also works as a theatre educator and producer at Tårnby Park Studio in Tårnby, Denmark. You can find more information on her website: www.deliacorinakeller.dk”

Birgitte Skands is a Danish dance artist (with roots in many genres and dance traditions) who has worked in the field of dance and choreography for more than four decades.She trained at The Juillard School in New York in the early 80s, and her artistry is characterised by the vibrant progressive art scene she was part of there.Having toured worldwide with Garth Fagan Dance Company and Dance Brazil, among others, and worked with choreographers such as Kitt Johnson, Taneli Törmä and Antoinette Helbing, Birgitte continues to explore and engage with hybrid contemporary aesthetics, collective practices, research and cross-generational artistic encounters.

Alongside choreographing and being an active part of the Copenhagen performing arts community, Birgitte has worked with children and young people all over Denmark for over 25 years; in schools, in house artist programmes, many outreach programmes and dance and participation workshops. For three years, she has been part of the artistic team working in and with Fremtidsklubben together with Delia Keller and Andreas Liebmann.

Credits

Artistic leadership: Delia C. Keller and Birgitte Skands

Supported by the Danish Arts Foundation (Huskunstnerordning)

 


OPEN GRILL

When: 13,14,15.6 – 17:30-19:00
Where: Tarnbyparken

Bring your own food! As in the other years, we want to picnic with you. Bring your own meal, have a drink and sit down at our tables, Meet a stranger, a neighbor that you never saw, meet the people you always miss when sitting in a public transportation because you or the other are staring into the smartphone. Going Picnic is much smarter! And if you cannot find the food you need at home – we might very well also offer you something delicious.


LOST HIGHWAY

Artist: Denise Lim
When: 12.9. 20.15 / 13.9 19.15

Ticket

In Lost Highway, Denise experiments with different materials to challenge her own methods as dancer and choreographer. She enters the world of electronic music and audio engineering to develop greater sensitivity to sound design in her performance making. Inspired by punk and DIY cultures, she learns how to build her own analogue synthesiser. She works with doubles and doubling, with intensities and on edges. She finds herself lost in a sea of possibilities. She asks herself: What do I already know and what else do I need to know to proceed?
Lost Highway is a research project made and performed by dancer and choreographer Denise Lim. It is mentored by Sara Hamming and sound design is developed in consultation with madam data soundlabs (mdsl) in Singapore.

Bio
Denise Lim is a Singaporean dancer and choreographer, currently based in Berlin. Her practice is deeply interested in the body’s confrontation with objects and environments; how it forms and is formed, invites and rejects closeness, pleasure and the gaze. Using methods of scoring and improvising, she works towards intensities that enchant and invite experimental modes of witnessing.
Denise holds a BFA in Dance and Choreography from the Danish National School of Performing Arts in Copenhagen. She was a recipient of the ImPulsTanz danceWEB scholarship in 2019.

Credits

Dance and choreography: Denise Lim
Sound design consultation: madam data soundlabs
Mentor: Sara Hamming
Supported by: Tårnby Park Studio, Performing Arts Forum, National Arts Council Singapore, Danish Arts Foundation
Photo: Ursula Böckler

 


IN DUO WITH EARTH

Artist: Birgitte Skands
When: 12.9. 21.00
Ticket

A Dance Piece by and with Choreographer and dancer Birgitte Skands

Nature processes take place in cyclical repetition, and so it is with the dance work IN DUO WITH EARTH. Birgitte is back at Tårnby Park Performance Festival for the 3rd time – this time with version 6 of her piece, as a new work performed outside for the first time. The work is performed within the same frame as a yearly ritual, but also as a ritual of the idea behind: respecting the essence and the action of that of performing a work, year after year, and hereby acknowledging the finished and unfinished, recycling material just as in nature; the beauty will be in the simple and natural with room for improvisation.
IN DUO WITH EARTH is a movement reflection on the global body, our connection to each other, circular time and how we meet life. Through thoughts and movement, this year will be Dancy. This Dance Piece is for Birgitte connecting to the sanity in a tumultual world going mad, where dance may hold the power of and be our strongest residence, our last bastion to be human and see and feel clearly.

Bio

Birgitte Skands is a Danish dance artist (with roots in many genres and dance traditions) who has worked in the field of dance and choreography for more than four decades.She trained at The Juillard School in New York in the early 80s, and her artistry is characterised by the vibrant progressive art scene she was part of there.Having toured worldwide with Garth Fagan Dance Company and Dance Brazil, among others, and worked with choreographers such as Kitt Johnson, Taneli Törmä and Antoinette Helbing, Birgitte continues to explore and engage with hybrid contemporary aesthetics, collective practices, research and cross-generational artistic encounters.

Alongside choreographing and being an active part of the Copenhagen performing arts community, Birgitte has worked with children and young people all over Denmark for over 25 years; in schools, in house artist programmes, many outreach programmes and dance and participation workshops. For three years, she has been part of the artistic team working in and with Fremtidsklubben together with Delia Keller and Andreas Liebmann.

Credits

Author: Choreography words Birgitte Skands
Costume and assistance: Delia C. Keller
Photography: Max Morris Doherty and Henning Sjøstrum

 

 

21.15  THE STORY OF ØKOCITY 2.0 – CLOSING RITUAL – 

Artist: Tårnby Park Studio Team
Date: 13.9 –  21.15

Ticket

 

Team:

Kontakt
Andreas Liebmann  –  Artistic Director
Delia Corina Keller – Executive Producer
Tanya Montan Rydell – Excecutive Prroducer, Artistic Contact and Logistics
Lukas Hartvig – Technics & Building
Tom Silbiger: Architect
Max Morris-Doherty – Grafic Design and Documentation
Stina Linnemann – Press
Joana Oehlschläger – Production Soft Clashes