Sted: bag Tårnby Station (Følg skiltene)
55,262943° N, 12,60010° Ø
Andre steder: Tårnby Hovedbibliotek (8. September)
Anmeldelse: “Performances, der bryder grænser”
Interview: “Fuck Øko”
Programoversigt
Billetter
Detaljeret program
Om festivalen
Pressekontakt
Festival team
English
PROGRAMOVERSIGT OG BILLETTER
Uge 1: Byggeuge Uge 2: Performanceuge .
BYGGEUGE ↑
MANDAG 02.09.2024
- 17.00 ÅBNING AF ØKOCITY 2.0 BYGGEPLADS med en tale af Tårnbys borgmester Allan Andersen og PYAIELLA LITORALIS – en spillelig tangskulptur af Greta Eacott og Anne Hollænder Schmidt
TIRSDAG 03.09.2024 – FREDAG 06.09.2024
- 10.00-17.005 MINUTES AGO – interaktiv lydinstallation med materiale fra Græder ved havet | البكاء على حافة البحر – af The Post-Cultural Body
- 10.00-17.00A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
LØRDAG 07.09.2024
- HVILEDAG
SØNDAG 08.09.2024
- Ved Tårnby Hovedbibliotek, Kamillevej 10
- 11.00 CURRENTS / STRØMME – Jon Bonnici og Sophia Mage
- Ved Tårnby Station
- 11:00 -15:00 LOPPEMARKED
- 12.155 MINUTES AGO – aktivering af lydinstallationen med materiale fra GRÆDER VED HAVET | البكاء على حافة البحر – af The Post-Cultural Body
- 13.00INDDRAGELSESSTUDIER – performance af Marina Dubia
- 11.-17.00 A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
↑
PERFORMANCE UGE↑
MANDAG 09.09.2024
REGNVEJR! I TÅRNBYPARKENS FESTHUS – TÅRNBYPARK ALLE 26!
- 10:00-16:00 PHANTOMS OF STABILITY – Symposium med Marijana Cvetković, Annett Hardegen, Storm Møller Madsen, Andreas Liebmann
- 10.00-17:00 5 MINUTES AGO – interaktiv lydinstallation med materiale fra Græder ved havet | البكاء على حافة البحر – af The Post-Cultural Body
- 10.00-17.00 A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
TIRSDAG 10.09.2024
- HVILEDAG
- 10.00-17.00 A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
ONSDAG 11.09.2024 – Dagsbillet
- 10.00-17.00 A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
- 16:00-18.00 BIBLIOTEKET ER TIL STEDE – Tårnby Hovedbibliotek presenterer sin Økocity 2.0-bogsamling
- 17.00-18.30 ÅBEN ØKO-MIC – Borgere, nørder, specialister, eksperter og andre interesserede fortæller om deres Eco-Viden! – registrer dig med en idé
- 17.30-18.30 ÅBEN GRILL OG LOKAL MAD– Kom og grill din egen mad eller smag på, hvad der vokser lige her!
- 18.00 WATER READINGS – Residency deling med Madee Cole & Aleksandra Lewon
- 18.30 REWRITING THE STORIES OF EACH OTHER | GRÆDER VED HAVET | البكاء على حافة البحر – sharing session med The Post-Cultural Body
- 19:15 GARDENING SESSION 1 – A SHARED PRACTICE – Punctures
- 20.15 POMPEJI – performance af Hungry eyes
TORSDAG 12.09.2024 – Dagsbillet
- 10.00-17.00A GARDEN FOR NOW– offentligt residency med Punctures
- 16.00-18:00 BIBLIOTEKET ER TIL STEDE – Tårnby Hovedbibliotek presenterer sin Økocity 2.0-bogsamling
- 17:00-20:00 5 MINUTES AGO – interaktiv lydinstallation med materiale fra Græder ved havet | البكاء على حافة البحر – af The Post-Cultural Body
- 17.00 MUSCLE CLUB – Inge Agnete Tarpgaard i samarbejde med Amager Atletik og AK Viking
- 17:20 PARADE FOR THE FUTURE – Birgitte Skands, Delia Keller, Fremtidsklubben og borgere fra Tårnby Annulleret pga sygdom
- 17.30-18.30 ÅBEN GRILL OG LOKAL MAD– kom og grill din egen mad eller smag på, hvad der vokser lige her!
- 18.00 WATER READINGS – residency deling med Madee Cole & Aleksandra Lewon
- 18.30-20.00 GRØNNE OMSTILLINGER – samtale om og med arkitektur, penge og politik
- 20.15 LOST HIGHWAY – performance af Denise Lim
- 21:00 IN DUO WITH EARTH – performance af Birgitte Skands Annulleret pga sygdom
FREDAG 13.09.2024 – Dagsbillet
- 10.00-17.00 A GARDEN FOR NOW – offentligt residency med Punctures
- 16.00 WATER READINGS – residency deling med Madee Cole & Aleksandra Lewon
- 17.00-20.00 5 MINUTES AGO – interaktiv lydinstallation med materiale fra Græder ved havet | البكاء على حافة البحر – af The Post-Cultural Body
- 17.00 GARDENING SESSION 2 – A SHARED PRACTICE – Punctures
- 17.30-18.30 ÅBEN GRILL OG LOKAL MAD – Kom og grill din egen mad eller smag på, hvad der vokser lige her!
- 18.00 INDDRAGELSESSTUDIER – performance af Marina Dubia
- 18.30 DOUBLE YOU SINGLE VIEW – residency deling med Magali Camps
- 19.15 LOST HIGHWAY – performance af Denise Lim
- 20.00 POMPEJI– performance af Hungry eyes
- 21.15 THE STORY OF ØKOCITY 2.0 – AFSLUTNINGSRITUAL – TÅRNBY PARK STUDIO TEAM
- 22.00 BÅL OG HYGGE
↑
DETALJERET PROGRAM ↑
ÅBNING AF ØKOCITY 2.0 BYGGEPLADS ↑
Med: Allan Andersen, Greta Eacott, Anne Hollænder Schmidt, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty, Stine Linnemann, Tom Silbiger, Lukas Hartvig m. fl
Hvornår: kl. 17.00
Gratis registrering
Om
Kom og vær med til åbningen af Økocity! Denne by er et sted fuldt af muligheder, da byen bliver skabt lige foran dine øjne, og den bliver også skabt af dig! Vi fejrer muligheden for i fællesskab at forestille os fremtiden, at designe et samarbejde og en måde at leve sammen på. Vi påstår og insisterer på, at fremtiden er formbar, at den kan være sjov og fornøjelig, intelligent og overraskende. Hvordan vil vi leve sammen? Hvordan vil vi tænke om kultur / natur / affald / skønhed / ressourcer / energi / spild / rigdom / mangel / glæde? Alle disse spørgsmål kan kun besvares sammen og med mangfoldige svar. Intet er forbi, alle muligheder er her stadig. Træd ind i Økocity 2.0: Luksusen af to uger med fælles legende tænkning, bygning, fejring, fejltagelser og opdagelse. Med en inspirerende åbningstale af Tårnbys borgmester, Allan Andersen, og en deltagerbaseret musikalsk optræden af Greta Eacott og Anne Hollænder Schmidt.
PYLAIELLA LITTORALIS – EN SPILLELIG TANGSKULPTUR ↑
Kunstnere: Anne Hollænder and Greta Eacott
Hvornår: 02.09. kl. 17.00
Om
Kunstnerne Anne Hollænder Schmidt og Greta Eacott arbejder sammen med børn og unge om at skabe et åbningsritual, der sætter gang i opbygningen af Økocity 2.0 – Tårnby Park Performance Festival. Ved hjælp af havgræs vil de bidrage med en musikalsk oplevelse, der flytter vores perspektiv på festivalpladsen og danner udgangspunkt for det store arbejde med at bygge fremtidens by.
Denne sommer har en eksplosion af brunalger skabt forandringer i vores økologiske miljø. Brune alger. Den klistrede oplevelse på vores strande. På latin hedder brunalgen Pylaiella Littoralis. Lyt til det. Der er måske lyd i det.
Gennem flere måneder har vi indsamlet, behandlet med eddike og tørret forskellige typer tang fra lokale strande på Amager og omdannet dem til skrøbelige bionedbrydelige musikinstrumenter. Sammen med lokale deltagere til åbningsceremonien for Økocity 2.0 vil vi forsøge (og måske mislykkes) at overdøve lyden fra den nærliggende motorvej ved Tårnby Station med vores meget skrøbelige og stille instrumenter.
Måske er du nødt til at være tæt på os. Måske har du brug for at være en del af det. Måske har du brug for at høre navnet på tangen igen for at føle poesien.
Pylaiella littoralis. Prøv at sige det højt!
Greta Eacott er en anmelderrost britisk/svensk komponist med base i København. Hun er primært kendt for sine grænsesøgende eksperimentelle slagtøjsværker og sin ‘sans-disciplinære’ tilgang til musikkomposition; som inkorporerer rumlig æstetik, designteori og fysiske bevægelser som integrerede elementer i de musikalske kompositioner. Hendes værker er blevet bestilt og opført af ensembler som Musarc Choir [UK], Copenhagen Clarinet Choir [DK], New Maker Ensemble [UK/PT], Damkapellet [DK] & G-Bop Orchestra [INT.] samt af solister som Christian Balvig [DK] & Derya Yıldırım [DE]. Som percussionist og trommeslager har Eacott optrådt over hele Europa. Siden 2014 har hun drevet DIY-pladeselskabet One Take Records ((https://one-take-records.bandcamp.com/). I øjeblikket skriver hun musik til en børneballet, som skal opføres på Det Kongelige Teaters Gamle Scene.
Anne Hollænder arbejder med kuratering, facilitering og performance. Inspireret af de dunkle dele af naturen skaber hun sære og vidunderlige øjeblikke af håb på enhver måde, hun kan. Hun er ikke en enspænder, men finder ofte sig selv i kollektive kreationer. Som da hun komponerede musik til den menneskedrevne trommemaskine “Tasty Score”, som forvandlede opskrifter til en interaktiv percussion-performance, der blev spillet på køkkenredskaber.
Som en del af FUKK (Forenede Uafhængige Københavnske Kunstnere) var hun vært for feministiske møder, herunder FUKK gets EQUAL, medarrangør af Utopia School på Christania og kurator for en række performances til Kosmologym: GYM på Den Frie Udstillingsbygning. Som performer undersøger hun spørgsmål om mindreværd og skrøbelighed. Hun udstiller i øjeblikket på BioBat i New York en interaktiv lydinstallation kaldet Water the Sounds sammen med Ranjit Bhatnagar. Hendes tidligere kollektiver omfatter Kosmologym, Sisters Hope, Grodin&Tonning&Hollænder og FUKK. Hun har arbejdet med performance, kuratering og installation i New York, London, Prag, Sankt Petersborg og København.
↑
ØKOCITY 2.0 BYGGEFASE↑
Med: Naboer, borgere, forbipasserende, Tom Silbiger, Andreas Liebmann, Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Max Morris-Doherty, Lukas Hartvig, Stine Linnemann, m.fl.
Hvornår: kl. 10.00-19.00
Om
I den første uge bygger vi Økocity 2.0. Vi bygger en scene, en bar, et bibliotek, stole og andet. At bygge betyder dog ikke kun at tage hammer og søm i hånden. Det betyder også en udveksling om, hvordan man egentlig vil leve sammen, hvad man ønsker at ændre, og hvordan vi gennem tekniske, sociale og kunstneriske muligheder kan opbygge et sted, hvor det er godt at leve. Det gamle filosofiske spørgsmål om, hvad et godt liv er, må stilles på ny under betingelserne af vores planetariske krise, og alle har her deres egne svar! Økocity 2.0 er en invitation til at bidrage med egne ufærdige ideer eller færdigheder. Man finder garanteret samtale- og byggepartnere! Kom og byg med!
↑
.
5 MINUTES AGO ↑
INTERAKTIV LYDINSTALLATION MED MATERIALE
FRA GRÆDER VED HAVET | البكاء على حافة البحر
Kunstnere: The Post-Cultural Body (Amine Kouraichi, Ahmed Ben Abid, Moayed el ghazouani, Mohammed Rowe, Rania Rezgui, Jazbo Gross, Monia Sander Haj-Mohamed, Eliza Bozek)
Hvornår: Lydinstallation – dagligt 2.9.-13.9 | Aktivering – 8.9 kl. 12.15 | Sharing Session – 11.9 kl. 18.30
Tickets
Om
Under Økocity 2.0 vil The Post-Cultural Body læse manuskripter om afstand, sorg og bølger fra Tårnby, Tunis, London og Madrid. Manuskripterne er blevet til gennem en række skriveworkshops i Danmark og Tunesien og festivallens publikum inviteres til at deltage med nye versioner gennem et open source skriveværksted. Oplæsningerne af The Post-Cultural Body vil blande sig gennem tid og rum ved hjælp af et python script, skabt af Jazbo Gross og Mohammed Rowe.
يقرا “الجسد ما بعد الثقافي” في المدينة الايكولوجية 2.0 نصوص في معاني المسافة و الحزن في علاقه بالبحر و امواجه مباشرة من تارنبي، تونس، لندن و مدريد.
هالنصوص تكتبت في ورش كتابة في الدانمارك و تونس بشكل مفتوح و متواصل و جمهور المهرجان في تارنبي مدعوا للمشاركة في تجربة الكتابة.
تتداخل قراءات “الجسد ما بعد الثقافي” في الزمكان عن طريق نص برمجي كتبوه و ركبوه “جازبو غروس” و “محمد راو” بلوغة “بايثون”
Teaterprojektet Græder ved havet berører den sorg, der er forbundet med socioøkonomisk migration, gennem kollektive skriveprocesser og rollespil på scenen, der forbinder publikum i Danmark og Tunesien gennem brug af telekommunikation.
Projektet stiller en skriveplatform til rådighed gennem åbne skriveworkshops, både online og i Danmark og Tunesien. Den online skriveplatform, der er tilgængelig på theatrebuilding.com, giver brugerne mulighed for at logge ind på versionskontrollerede skrivesessioner og uploade tekst- og lydfiler, der bliver en del af et kollektivt manuskript i konstant udvikling, visualiseret som et open source-stamtræ.
يتطرق المشروع المسرحي “البكاء على حافة البحر” إلى مشاعر الألم و الحزن المرتبطة بالهجرة الاجتماعية والاقتصادية من خلال الكتابة الجماعية ولعب الأدوار على خشبة المسرح، ويربط بين الجمهور في الدنمارك وتونس من خلال استخدام تقنيات الاتصال.
المشروع مفتوح المصدر ويوفر مساحة مفتوحة للكتابة على الويب وكذلك من خلال ورش الكتابة المفتوحة في الدنمارك وتونس وعبر الإنترنت. على موقع theatrebuilding.com، تحتوي منصة الويب الخاصة بالمشروع على ميزات مثل: تسجيل الدخول للمستخدم، و فضاء للكتابة، وتحميل وتنزيل الملفات النصية والصوتية، وإصدار النصوص على هيئة شجرة عائلية .هنا، كل نص مكتوب سيكون مصدر الحقيقة لأبناء النص المكتوب.
تتمثل فكرة مساحة الكتابة مفتوحة المصدر في دعوة أصوات من خارج المجال الفني لمشاركة ومناقشة واستكشاف الموضوعات التي يطرحها المشروع. من خلال تقديم “الممثل الطيفي”، من مسرح المضطهدين لأوغستو بوال ،و عبر البرمجة مفتوحة المصدر، سنتشارك البناء من و عبر أصوات بعضنا البعض من خلال إعادة كتابة نصوص صغيرة لبعضنا البعض عن البحر والحركة والمال والتنفس والضياع في قصة متفرعة ومتطورة باستمرار. من خلال دفع خيالنا الجماعي، سنقوم بتشكيل بوصلات جديدة يمكن أن تساعدنا على الإبحار في الظروف الاجتماعية والاقتصادية التي نعيشها.
Aktiveringer
5 Minutes Ago / Søndag 8.9 kl. 12.15
I denne aktivering vil en kollektiv læse- og lyttesession blive faciliteret af Monia Sander Haj-Mohamed. Oplæsningen bliver en del af performanceinstallationen.
Rewriting the stories of each other / Onsdag 11.9 kl. 18.30
Monia Sander Haj-Mohamed vil dele nogle af tankerne bag Græder ved Havet – البكاء على حافة البحر – en open source-teaterproduktion, der forbinder to kontinenter i løbet af 2024 og 2025 gennem figuren “spect-actor” og programmering med vægt på datasikkerhed, fællesskab og afkolonisering af digitale og fysiske kunstrum.
Om kunstnerene i The Post-Cultural Body
Amine Kouraichi, har arbejdet som softwareingeniør siden 2020 og har fået stor erfaring med at programmere ved at bruge forskellige teknologier til at bygge moderne webapplikationer. Hun har været passioneret omkring at skrive og spille skuespil siden en ung alder, og har skrevet flere essays (poesi og skuespil). Amine blev også uddannet som professionel skuespiller mellem 2016 og 2017 på det tunesiske nationalteaters skuespillerskole.
Ahmed Ben Abid, født i 1996 i Tunis, er en multidisciplinær kunstner med en mastergrad fra The Higher Institute of Multimedia Arts of Manouba. Han kom til The Mediterranean Center of Contemporary Dance i 2013 og blev senere medlem af The Sybel Ballet Theatre Company. Ahmed samarbejdede med Theatre Building i “Every Time I Try to Move” og beskæftigede sig med seksuel sundhed i forbindelse med Oxfams Masarouna-program. Inspireret af disse oplevelser skabte Ahmed “Unwell”, der udforsker lidelse, isolation, minoritetsrettigheder og social retfærdighed gennem sin kunst for at skabe opmærksomhed og inspirere til empati for social forandring.
Moayed el ghazouani – siden 2015 har han været teatertræner og performer. Han har udviklet sig til en queer performer og indholdsskaber i det homofobiske landskab i Tunesien. Som medlem af Nawel Skandranis kollektiv siden 2018 bidrager han til den queer performance-scene og har undervist i fysisk teater siden 2017. Han instruerede og designede scenen til “Rouheb”, som vandt Scenography Award i 2023. Internationalt har han samarbejdet med “Instabili Vaganti” i Italien og det danske kollektiv “Theatre Building”. Moayeds arbejde med Oxfams feministiske projekt (2023-2024) understreger hans engagement i social og kønsmæssig ligestilling gennem kunsten.
Mohammed Rowe, en London-født kunstner, væver omhyggeligt lydtapetet for at artikulere sine udtryk og fremme kommunikation. Hans kompositioner er forankret i den urbane puls fra hans opvækst og genlyder af essensen af fundne lyde, eksperimentelle kompositioner og spontane musikalske udforskninger. Mohammed henter inspiration fra det levende landskab i sine omgivelser og anvender et bredt arsenal af processer og optagelsesmetoder. Disse værktøjer giver ham mulighed for at indfange og forme kompositioner, der hver især er en unik afspejling af hans sanseoplevelser. Ud over de traditionelle mediers begrænsninger overskrider Mohammeds kunstneriske vision grænser. Han samarbejder problemfrit med kunstnere på tværs af discipliner og integrerer sine soniske kreationer i interaktive installationer, dynamiske levende billeder, film og fordybende teaterforestillinger. Disse samarbejder fungerer som katalysatorer, der beriger hans kreative rejse og udvider horisonten for hans kunstneriske udtryk.
Rania Rezgui er kasserer i en kulturforening / Projektledelseskonsulent. Hun er konsulent i foreningsbaseret projektledelse med over 8 års erfaring inden for området. Hun har omfattende ekspertise inden for projektdesign, planlægning, implementering, evaluering og overvågning. Rania har arbejdet med forskellige lokale foreninger for at styre og implementere virkningsfulde projekter på tværs af flere temaer (Theatre Performance Management, kulturprojekter i landdistrikter, teaterworkshops for unge, forebyggelse af voldelig ekstremisme, rehabilitering af voldsramte kvinder, coaching af unge i sårbare situationer).
Jazbo Gross arbejder med video, skulptur og skrift. Han har en MA i Moving Image fra RCA, London, 2017. Gross ser på, hvordan objekter er indkodet i social praksis og teknologi, og undersøger deres materielle historie og populære fortællinger. Hans arbejde er blevet vist og udstillet i Storbritannien, Tyskland, Norge og Danmark med hans seneste udstillinger på Calcio, London; RIBA, London; Salt, Oslo; ICA, London og St.
Monia Sander Haj-Mohamed lever og arbejder i et felt mellem skrift, performancekunst og instruktion. Med referencer til teatret udforsker Haj-Mohamed rækkevidden af det performative rum, hvor virkelighed og fiktion blandes, og hvor skellet mellem virkelige mennesker og litterære karakterer sløres. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2020 og var kunstnerisk leder af Momentum Teater i sæson 21/22. Gennem Forlaget Korridor udgav hun “Dominique” i 2015 og “The Alexander Trilogy – a Performance Essay in Three Acts” i 2019, som hun modtog Schade-prisen for. Hun har udstillet på O-Overgaden, Statens Museum for Kunst og Amager Psykiatriske Hospital og er en del af de decentrale udstillingsplatforme Hosting Lands og theatrebuilding.com.
moltamole [Eliza Bozek]: Københavnsk kunstner med baggrund i elektronisk musik og scenekunst – orienteret lyddesign, der arbejder inden for komposition, installation, dans, teater og digital kunst. Lyd er et medie, hvorigennem moltamole lader sig udforske og absorbere eksterne miljøer samt lydliggøre indre, følelsesmæssige landskaber. Intimiteten i hendes soniske vandring er ofte gennemsyret af feltoptagelser, stemme, støj, ASMR eller poesi. Hun er optaget af sonisk taktilitet og væver ofte teksturelle kompositioner og abstrakte lydlandskaber. Meget af hendes nuværende arbejde er konceptuelt og udvikler sig omkring at skabe partiturer til komposition og rumlyddesign. Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole (København) og Catalyst (Berlin). Nogle af de projekter, hun har været involveret i, er: MINOTAUR GRL [Inter Arts Center], GROUNDINGS [O – Overgaden], ENTANGLED [Det Kongelige Teater], TRAGISKE MÅDER AT SLÅ EN KVINDE IHJEL PÅ [Odense Teater] or SCINITLLAE [Basement, Teater MOMENTUM].
Kreditering
Idé, dramaturgi og instruktion: Monia Sander Haj-Mohamed
Dramaturgi og medinstruktion: Mouayed El Ghazouani
Video, lyd og audiovisuel programmering: Eliza Bożek, Mohammed Rowe, Jazbo Gross, Ahmed Ben Abid
Programmering af open source webplatform: Amine Kouraïchi
Producer i Danmark: Maja Bonde Holtze
Produktionsledelse i Tunesien: Rania Rezgui
Madlavning, omsorg, spørgsmål, udfoldelse: Alle + venner
Generøst støttet af Statens Kunstfond – Scenekunstudvalget, DAPP, European Mobility Fund, Statens værksteder for kunst, Sol og Strand – Vejlby klit
↑
A GARDEN FOR NOW ↑
Kunstnere: Punctures (Micaela Kühn, Maxwell McCarthy, og Alfredo Zinola)
Hvornår: 02.09.-13.09 (offentligt residency)
Deling: 11.9. kl. 19.15 // 13.9. kl. 17.00 – for daglige aktiviteter, se løbende opdateringer [her]
Tickets
Om
A Garden for Now er et forsøg på at designe, dyrke og pleje en midlertidig have, formidlet af Punctures’ kunstnere. I løbet af festivalen vil denne have materialisere og de-materialisere sig gennem en kollektiv indsats, når vi definerer, former, udvikler og plejer denne flygtige have sammen med publikum. Når vi materialiserer haven, vil vi støtte en tilpasning til det, der allerede er der, samtidig med at vi opdager, hvilke nye elementer der kan spire i løbet af dagene. Vi vil se, hvad der kan blomstre gennem en symbiose af observation og bidrag, og udforske, hvad et sted med midlertidig dyrkning kan give. Ved at skabe en forgængelig ramme og anlægge midlertidige stier vil vi definere et intimt samlingssted for samtaler og oplevelser i haven. For at afmaterialisere A Garden for Now vil vi samarbejde om at se, hvordan denne have kan fortsætte med at eksistere – gennem formidling af ideer, observationer og handlinger med offentligheden – selv efter at den er ophørt med at eksistere i sin fysiske form. Med A Garden for Now ønsker vi at skabe en flygtig ramme for at overveje forholdet mellem mennesker og den levende verden omkring os og spørge, hvad det kan betyde at engagere sig kollektivt i en omsorgsfuld praksis med forgængelighed.
Punctures er et langsigtet projekt mellem kunst og økologi af tre kunstnere, der arbejder inden for dans: Micaela Kühn, Maxwell McCarthy og Alfredo Zinola. Med det formål effektivt at fremme biodiversiteten i landskaber med udbredt monokultur gik projektet i gang i 2022 med at plante en rig blanding af ikke-afgrødeplanter på en nedlagt mark i det flade landbrugsområde i Cavallermaggiore i Italien. Sideløbende med arbejdet på marken vil Punctures skabe rum og tid til at dele erfaringerne fra marken på kunstområdet og være vært for bredere dialoger og aktioner på tværs af kunstneriske og økologiske linjer.
A Garden for now er støttet af Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg
↑
CURRENTS / STRØMME ↑
Kunstnere: Jon Bonnici and Sophia Mage
Hvornår: 08.09. kl. 11
Hvor: Tårnby Hovedbibliotek, Kamillevej 10
Tickets
Beskrivelse
Strømme/Currents er en 35 minutter lang performance skabt for børn i alderen 4-8 år. To væsener ankommer forberedte på at udføre et forvandlingsritual. De gør rent med rosenblade, de spiser for meget, de kaster deres kokoner i selvkærlighedens dans. Det er en rejse, som alle tager sammen, hvor de rejser gennem mange forvandlingskroppe og mødes i festens ekstase.
Jonathan Bonnici dimitterede fra RADA i 2008 og har arbejdet meget med teater, film og tv. I 2015 flyttede Jonathan til Danmark og begyndte at udvikle sine egne sceniske værker, for det meste i samarbejde med koreografer og dansere. Hans værker har turneret internationalt til festivaler og spillesteder som Berliner Festspiele, Martin Grupius Bau (Berlin), SIDance (Seoul), Target Margin (NY) og Shakespeare Centre (LA). Han bor på Møn og fortsætter med at lave arbejde til scenen. Han udvikler i øjeblikket et nyt teaterstykke med sine amerikanske samarbejdspartnere, et koreografisk værk med en skov i Danmark og skriver på en teatertekst, der skal udgives i 2025.
Kreditering
Iværksættelse: Jonathan Bonnici Co-Creation: Sall Lam Toro
Performance: Sophia Mage & Jonathan Bonnici
Vejledning og støtte: Boaz Barkan
Fotograf: Sam Moore
Parykmager: Katrin Cecilia Jacobsen
Særlig rekvisitør: Christine Linnea
Lyd: S Rieser
Produktion: Ulla Gad og Unne Loa Jensen
Tak til: Johannes Hornberger
Produceret af og for Dansehallernes KORA-program
↑INDDRAGELSESSTUDIER – ELLER, PERFORMANCE FOR ENGLÆNDERNE AT SE ↑
Kunstner: Marina Dubia
Hvornår: 8.9. kl. 13.00 / 13.9. kl. 18.00
Tickets
Om
Marina Dubia kalder “Inddragelsesstudier” at tænke sammen med billeder, en skitse af forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?”. Den alternative titel gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger de, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, dvs. kun på papir.
”Jeg har en mappe med titlen “Billedstudier 1 [92]” på min computer. Den er grupperet sammen med “Billedstudier 2 [50]” og “Billedstudier 3 [35]”, lige før Billedstudier 4 [12] — 12 syntes at være et passende antal billeder til at hjælpe med at uddybe min personlige indsats i en større global fortælling om vold. Og du spørger måske dig selv: “Hvordan kom hun hertil?” Vi kan starte med, at jeg flyttede til Danmark. Eller med min hvide mor, der forelsker sig i en sort mand, som holder fast i hvidhedens værdier. Vi kan starte med koloniseringen af Brasilien, med den transatlantiske slavehandel, med den indvandrede bedstemor, som gav mig adgang til Europa, selv om hun var en del af en bondefamilie i Portugal, som først kom over Atlanten for at arbejde på kaffebønneplantager. Selvom jeg aldrig helt kunne nå mit mål på 12 billeder, blev denne håndværksmæssige, bevidste arkivskabelse til Studie af inddragelse: en performance, hvor jeg bruger en minimal nonverbal struktur til at grave i kompleksiteten af vores sammenvævede globale fortællinger ved at tænke gennem og med trykte billeder og bevægelser. Målet her er at skitsere forholdet mellem “hvordan kom jeg hertil” og “hvad gør jeg med det?” og invitere til intentionalitet og ansvar i vores narrative engagement i verdens lidelser. Den alternative titel, performance for englænderne at se, gør dette til et mistænkeligt værk: I Brasilien siger vi, at slaveriet blev afskaffet “for englænderne at se”, det vil sige kun på papiret.”
Marina Dubia er i live. Hun handler (øver sig, er beskæftiget, gør plads) gennem billedkunst, dans og diskurs. Hendes arbejde fokuserer på at organisere opmærksomheden mod kropslighed som centrum for sociale og følelsesmæssige sammenfiltringer og deres implikationer, idet hun bestøver større historiske fortællinger på kryds med intime personlige og sanselige relationer. Marina er født og opvokset i São Paulo og har siden 2018 boet i København, hvor hun studerede på Carla Zacagninis School of Conceptual and Contextual Practices på Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Credits
“Inddragelsesstudier” blev først udviklet på Pivô Pesquisa residency i São Paulo, 2023. Billeder af Christoph de Barry på INACT-festivalen i Strasbourg i 2024.
↑
SYMPOSIUM: PHANTOMS OF STABILITY ↑
Hvornår: Mandag 09.09 kl. 10-16.00
Med: Marijana Cvetković, Annett Hardegen, Andreas Liebmann, Storm Møller Madsen, Cecilie Ullerup Schmidt (Moderation), Joana Öhlschläger (Produktion)
Free Ticket for the Symposium: Klik her for at registrere dig hos Joana
Hvad er betingelserne for kunstnerdrevne performanceinstitutioner i vores nuværende politiske og samfundsmæssige kontekst? Hvordan former de politiske og økonomiske forhold den kunstneriske dagsorden for kunstnerdrevne performanceinstitutioner på tværs af Europa? På symposiet vil vi diskutere strategier, udfordringer og erfaringer fra forskellige kunstnerdrevne performanceinstitutioner i deres specifikke kontekster. Vi vil stille kritiske spørgsmål om konsekvenserne af den institutionelle ramme for kunstnerisk arbejde og kunstnerarbejdere og sammen spekulere over institutionelle processer, der tager udgangspunkt i kunstværket selv og ikke først i institutionelle behov.
*Phantoms of Stability* er Andreas Liebmanns nuværende kunstneriske forskningsprojekt ved Den Danske Scenekunstskole. Symposiet vil bestå af en debat, oplæsninger og små workshops, hvor alle deltagere vil blive inviteret til at dele deres tanker og erfaringer i relation til de indledende spørgsmål på symposiet.
Symposiet markerer også udgivelsen af bogen *Phantoms of Stability*. Bogen er resultatet af et årslangt udvekslingsprojekt mellem Marijana Cvetković (Nomad Dance Academy og Station Service for Contemporary Dance, Beograd), Annett Hardegen (Vierte Welt, Berlin), Storm Møller Madsen (Ph.d.-studerende ved Københavns Universitet) og Andreas Liebmann (kunstnerisk leder af Tårnby Park Studio).
Marijana Cvetković er producent, kurator og underviser med en baggrund i kunsthistorie, kulturpolitik og kulturledelse, med væsentlige bidrag til de sociale dimensioner af kultur og kunst. Hun har en kandidatgrad i ledelse af kultur og kulturpolitik. Hun er medstifter af Station Service for Contemporary Dance og Nomad Dance Academy, platforme dedikeret til udviklingen af moderne dans og scenekunst på Balkan. Hun er også medstifter af platforme som druga scena (anden scene), Kulturcenter Magacin, Foreningen af Uafhængig Kultur i Serbien og platformen for det fælles “Zajedničko”. Hun underviser ved University of Arts i Beograd og University Lyon 2 samt mange uformelle uddannelsesplatforme. I 2018 modtog hun Jelena Šantić-prisen for aktivisme i kultur.
Annett Hardegen har været freelance dramaturg og producent siden 2003 med base i Berlin. Hun har studeret teatervidenskab, filosofi og kunsthistorie ved FU-Berlin. Som dramaturg og producent har hun arbejdet for blandt andre Sophiensaele Berlin, HAU Berlin, FFT-Düsseldorf, Theaterhaus Jena, Nationaltheater Weimar, Berlin Biennale, Ruhrtriennale og Kaserne Basel. Hun er medstifter og kunstnerisk leder af stedet Vierte Welt, som hun driver sammen med Dirk Cieslak.
Andreas Liebmann er en schweizisk performancekunstner, forfatter og forsker bosat i København. Han er i øjeblikket den kunstneriske drivkraft bag det sted- og kommunespecifikke “Tårnby Park Studio”, et sted for kunstnerisk eksperimentering i tæt kontakt med det sociale kontekst. Her skaber han festivaler, optrædener, samarbejdsprojekter med lokale og internationale kunstnere og andre naboer, og et rum til at reflektere over sammenvævningen af kunstneriske aktiviteter med samfundet. Hans seneste forskningspublikation, *Imaginations for a Space*, beskriver de sammenkoblede processer, der førte til Tårnby Park Studio. Siden 2015 har han været underviser i performancepraksis og instruktion ved Den Danske Scenekunstskole i København.
Storm Møller Madsen (de/dem) er forsker i performance studies, kurator og dramaturg. De er ph.d.-studerende ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Sektion for Teater- og Performance Studies ved Københavns Universitet. Deres ph.d.-forskningsprojekt udforsker kropsbaseret performancekunst af transkønnede kunstnere, med særlig fokus på, hvordan denne genre udfordrer grundlæggende forståelser af begreber som affektiv kollektivitet, arkivaktiveringer og kroppe på scenen. Som kurator og dramaturg specialiserer de sig i spørgsmål relateret til repræsentation, køn og feministiske/queer strategier for kunstnerisk produktion.
Cecilie Ullerup Schmidt er ansat som lektor og vicecenterleder i Ny Calrsbergfondets forskningscenter Kunsten som Forum, Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Hendes forskning analyserer produktionsbetingelser for kunstnere, prekaritet og selvorganisering i kunstnerkollektiver og hun har senest fokuseret på mangfoldighedspolitikker, herunder antiracistiske, antikoloniale og hvidhedskritiske initiativer i kunst, kulturpolitik og kunstuddannelse. Hun har en baggrund i performancekunst og kuratering, har undervist fra 2012-2016 på bacheloruddannelsen ”Dance, Context, Choreography” på Universität der Künste i Berlin og er medlem af Københavns Kommunes Scenekunstudvalg.
Producenten bag “Phantoms of Stability”
Joana Ellen Öhlschläger (hun/hende) er en tysk koreograf, danser og producent med base i København. Hendes arbejde er forankret i bevægelsen af menneskelige og andre kroppe som et væsentligt referencepunkt og en invitation. Gennem tværfaglige samarbejder konstruerer hun sanselige universer, der anvender humor, overraskelse og abstrakte klichéer til at invitere publikum ind i steder med fantasifuld genkendelse og følelsesmæssig tilladelse. Hendes seneste værker er ALL GOOD IN (2024), piece off (2023) og ETERNAL SUPPORT ACT (2023). Joana har en MfA i koreografi fra Den Danske Scenekunstskole. Hun er medstifter af KOMMA Performance Productions, en forening, der støtter freelance scenekunstnere i at realisere deres arbejde. Desuden arbejder hun som kurator og kunstnerisk producent for Fuchsbau Festival e.V.
BIBLIOTEKET ER TIL STEDE – Tårnby Hovedbibliotek presenterer sit Økocity 2.0 bogudvalg ↑
Kunstnere: Tårnby Hovedbibliotek
Hvornår: 11.9 kl. 16.00-18.00
Om
Tårnby Hovedbibliotek præsenterer sine læseforslag. Når vi tænker på fremtidens bibliotek, hvad er så vigtigt? Videnskab, science fiction, poesi, klima-litteratur, filosofi, musik: Vi er spændte på at se øko-fremtids-kanonen fra det lokale bibliotek! Kom forbi, tal med Helene og Asta fra biblioteket om deres læseanbefalinger, eller tag dine egne med!
↑ÅBEN ØKO-MIC ↑
Kunstnere: Borgere, nørder, naboer, du
Hvornår: 11.9. kl. 17.00-18.30
Gratis registrering
Om
Der er sikkert flere idéer om, hvad der er økologisk, end der er mennesker, planter og mikroorganismer i Tårnby. Hvad der er sikkert er, at alle har en praksis, en idé eller en erfaring på området. Greb chancen og del din tilgang i et kort oplæg på 10-15 minutter. Alt er velkomment: hverdagsviden, videnskabelige fakta, kreative praksisser, fungerende utopier, eller uholdbare spekulationer. Forbedre verden og vis dig med dit bidrag!
↑
ÅBEN GRILL OG LOKAL MAD
Kunstnere: Alle og dig – og Vilde Krydderier: Johannes Ruggard, Julie Swane, Johan of Ulmus (cocktails)
Hvornår: 11.9. – 13.9. kl. 17.30-18.30
Om
Ligesom de andre år vil vi gerne holde picnic med jer. Tag jeres egen mad med, få en drink og sæt jer ved vores borde. Mød en fremmed, en nabo som I aldrig har set, mød de mennesker, I altid savner at tale med i offentlig transport, fordi I eller de andre stirrer ind i smartphones. At gå på picnic er meget smartere! Og hvis du er interesseret i rigtig lokal mad, kan du også lade dig forkæle af vores kokke fra Vilde Krydderier. De finder spiselige råvarer fra området og tryller de lækreste retter frem! Menuen vil blive offentliggjort på den pågældende aften.
Klik her for at få din madbillet!
WATER READINGS / RESIDENCY DELING ↑
Kunstnere: Madee Cole & Aleksandra Lewoń
Hvornår: 11.9. kl. 18.00 / 12.9. kl. 18.00 / 13.9. kl 16.00
Om
Madee Cole og Aleksandra Lewon er en kunstnerisk duo, der arbejder kollektivt og stedsspecifikt. Deres praksis er centreret omkring vand, og til deres ophold hos Tårnby Park Studio under festivalen svarer de på opfordringen til at dykke dybere ned i deres fysiske og intellektuelle viden om vandkroppe. Under Økocity 2.0 vil de fortsætte deres undersøgelse af vandøkologier og hydrofemisime. Festivaldeltagerne inviteres til deres uformelle bogklub, hvor I kan deltage i daglige vandlæsninger og mulige diskussioner bagefter. Vi vil læse fragmenter af de videnskabelige, filosofiske, sociologiske eller kunstneriske tekster, som vil inspirere vores videre arbejde med mikrokoreografier/mikroperformances med vand som en linse at forstå et landskab gennem. Oplæsningerne vil vare ca. 30-40 minutter.
Aleksandra Laura Lewoń – scenograf, kostumedesigner, performancekunstner. Hendes kunstneriske interesser udspringer af forholdet mellem steder, materialitet og følelser samt samspillet mellem krop og landskab. Hun har en etableret stedsspecifik praksis sammen med koreografen Madee Cole, som opfordrer publikum til at gentænke deres perspektiv på steder. Medstifter af det københavnske FABFAB Collective, som forbinder billedkunst og koreografi, og et uformelt kollektiv i Warszawa sammen med K. Dudzińska og A. Nasierowska, som udfordrer det polske følelseslandskab.
Madee Cole (she/they) er en britisk danser og koreograf med base i København. Både som danser og skaber arbejder de med det iboende og intuitive flow mellem kropslighed og fantasi – og udfolder tænkende, følende, fantastiske, taktile universer for både udøvere og publikum. Hun har en etableret stedsspecifik praksis med scenografen Aleksandra Lewon, som opfordrer publikum til at gentænke deres perspektiv på steder. Som performer har Madee arbejdet med koreografer som Sharon Eyal, Matija Ferlin, Sung-Im Her, Ray Roa Alonso og Joana Öhlschläger. Madee er en nysgerrig og undersøgende performer, der bruger sine tekniske færdigheder, sine evner til at improvisere og sin glæde ved at optræde i andres værker.
↑
POMPEJI ↑
Kunstnere: Hungry eyes (Ida Oldmark Østman, Dina Viksten Abrahamson, Mie Katrine Kristensen, Olivia Klang)
Hvornår: 11.9. kl. 20.15 & 13.9. kl. 20.00
Ticket
Om
Hungry Eyes (DK/SE) præsenterer forestillingen POMPEJI – en kærlighedserklæring til alle mennesker i alle tider. Pompeji før asken, før pimpstenen, før turisterne. Varme kroppe på hede sten. Vesuv ligger og slænger sig i horisonten. Tempoet er højt, jordskælv følger jordskælv, følger jordskælv, og hvilken plads har kærligheden så, når alt det man bygger op kan ramle sammen igen? Forestillingen er baseret på Maja Lundgrens roman af samme navn, hvor forfatteren dykker ned i historien og giver stemme til både vulkaner, værtshuse, hunde og guder. Den antikke by og katastrofen ekkoer gennem Tårnby og de fire kvinder i Hungry Eyes, den sidder i deres kroppe og stemmer, finder vej gennem fortællinger og bevægelser. Der findes et før og et efter Pompeji.
Sprog: Dansk og svensk.
Om Hungry Eyes (DK/SE) Hungry Eyes er en tværkunstnerisk og tværnational scenekunstgruppe med base i Malmö, København og Stockholm, bestående af Ida Østman, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang og Mie Kristensen. Sammen har de taget en bachelor i Konceptuel Scenekunst på Teaterhögskolan i Malmö, en uddannelse, med fokus på konceptudvikling og scenekunstneriske processer. I Hungry Eyes skaber de forestillinger et sted mellem performance, danseteater, historiefortælling, lecture og lydværk, og de eksperimenterer med at bruge gruppens flersproglighed aktivt i deres forestillinger. De arbejder uden de store faggrænser – de har hver især kundskaber inden for mange dele af scenekunstnerisk produktion, og skifter roller og funktioner efter lyst og projekt.
Ida Oldmark Østman (DK) er en scenekunstner og skuespiller med base i København. Hendes kunstneriske arbejde har sine rødder i fysisk teater og kreativ skrivning, og hun er særligt interesseret i komik, eksistens og sprog. Scenekunsten føles meningsfuld for hende, når hun skaber øjeblikke af intens fælles opmærksomhed og engagement i en tid, hvor koncentration og nærvær er under angreb. Ida har en bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö samt en danseteateruddannelse fra Københavns Akademi for musik, dans og teater.
Dina Viksten Abrahamson (SE) er en scenekunstner baseret i Stockholm, Malmö og København. Dina skaber sine egne forestillinger og medvirker i andres. Oftest er hun instruktør og skuespiller/performer, men virker også som scenetekniker. Hendes praksis består til stor del af at undersøge hvordan – og om – absurditet og komik kan gå hånd i hånd med filosofisk og politisk teori. I Dinas forestillinger arbejder hun tværkunstnerisk, er ofte sin egen scenetekniker, og leger med en direkte kommunikation med publikum.
Mie Katrine Kristensen (DK) har en bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö og virker som scenekunstner og performer indenfor det frie felt i Danmark og Sverige. Hun har baggrund i bevægelse og danseteater fra Københavns Akademi for musik, dans og teater og arbejder som freelance koreograf og underviser i dans. Hun er inspireret af alt, der kan sætte kroppe fri, i og udenfor scenekunsten, og arbejder altid med det fysiske udtryk som udgangspunkt. Hun er interesseret i kollektive processer og fortællinger – og især i at skabe fællesskab sammen med publikum.
Olivia Klang (SE) er en scenekunstner og performer med base i Malmö, som arbejder inden for det frie felt i Sverige og Danmark. Hun har en kunstnerisk bachelor i Konceptuel Scenekunst fra Teaterhögskolan i Malmö, og har derudover uddannet sig inden for moderne dans ved Kävesta Folkehøjskole og på Scenekunstskolen ved Ølands Folkehøjskole. Med en baggrund inden for dans og teater arbejder hun tværkunstnerisk, med tid, rum, tekst og bevægelse i fokus. Med sin kunst vil Olivia udfordre hvilke fortællinger der fortælles hvor og hvordan.
Krediteringer
Baseret på Maja Lundgrens roman Pompeji (2001)
Idé og koncept: Hungry Eyes
Manuskript: Maja Lundgren og Hungry Eyes
Medvirkende: Mie Katrine Kristensen, Dina Viksten Abrahamson, Olivia Klang og Ida Oldmark Østman
Lyd: Hungry Eyes
Musik: Oskar Nyman
Fotograf: Sylwia Dziobon
Grafik: Anna Wittenkamp Rich
Forestillingen er støttet af Konstnärsnämnden, Teaterhögskolan i Malmö, Tårnby Park Studio og Kulturhuset Cyklopen, Stockholm.↑
MUSCLE CLUB ↑
Kunstnere: Inge Agnete Tarpgaard & Niels Bjerg i samarbejde med Amager Atletik og AK Viking
Hvornår: 12.9. kl. 17.00
Tickets
Om
Børn og unge sportsudøvere fra Tårnby laver med Muscle Club en “sports-dans”. At dyrke sport er blæret, man bygger muskler og kroppen præsterer mere og bedre hele tiden. Hvad sker der når sportsaktiviteterne koreograferes og bliver til en æstetisk oplevelse? Og har de forskellige sportstyper en særlig social status eller lokal identitet tilknyttet? Vi har undersøgt hvordan de systematiske bevægelser fra sportsdisciplinerne kan omdannes til en koreografisk, rumlig og musisk oplevelse, og præsenteres på en anderledes måde. Hvad er essensen af bevægelsen i et kuglestød? Hvilke muskler skal aktiveres i hvilken rækkefølge, for at støde vægtstange optimalt? Hvor skal spændingen sidde når du gør dig klar til løbesprint?
Klubberne har over sommeren mødtes med social koreograf Inge Agnete Tarpgaard og registreret hvilke elementer og bevægelser deres sportsgrene indeholder, men også trænings-filosofier, heppekultur og relationerne imellem hinanden. Komponist Niels Bjerg har optaget lydene fra sportsgrenene og lavet om til kompositionen, der akkompagnerer dansen. Mere info: www.amageratletik.dk www.akviking.dk www.ingetarpgaard.com www.wego.dk
Inge Agnete Tarpgaard har arbejdet med socialt engagerende kunst siden 2005, udviklet fra en performativ praksis. Hendes værker tager udgangspunkt i lokale historier i en social virkelighed, hvor vi bruger kunst til at gentænke givne omstændigheder: en bildans med automekanikerelever, unge nydanske piger anmelder fine teaterstykker, en tom lejlighed i et boligkompleks, som borgere omdanner til et vidnesbyrd om naboskab. De aktiviteter vi deltager i, er som en generalprøve på en midlertidig virkelighed. I en afsøgning af menneskelige relationer og fælles skaberkraft laver vi værker, der skubber balancen mellem virkelighed og hjemmelavet magi.
Kreditering
Deltagere: Ada, Asta, Ami, Jacob, Mikala, Johanne, Mark, Else og Karla fra Amager Atletik Club og Freja, Alberte, Elin, Rikke, Emily og Smilla fra AK Viking
Koreografi: Inge Agnete Tarpgaard
Komposition og lyddesign: Niels Bjerg
Fotograf: Astrid Dalum
Stor tak til Elisa Thyrsted fra Amager Atletik Club
Støttet af Statens Kunstfonds huskunstnerordning
↑
PARADE FOR THE FUTURE ↑
Kunstnere: Tårnby Pige Club & Fremtidsklubben
Artistic Leadership: Delia Keller (Set, conceptual framing), Birgitte Skands (Choreography)
Hvornår: 11.9. kl. 17.30
Tickets
Om
“Parade for the Future” er en teatralsk og dansepræget manifestation af unge og unge af sind fra Tårnby for at bevare den legende ånd trods situationens alvor. Tårnbys “Pige-Klubben” samt gæster og medlemmer af amatørteaterklubben “Fremtidsklubben” fra Tårnby Park Studios danser, spiller, forvandler sig til fremtidige væsener og ser tilbage på nutidens borgere i Tårnby fra året 2080. Hvad har de at sige til os, og hvordan inspirerer de os?
Fremtidsklubben
Tårnby Park Studio er en teaterforening i Tårnby, der integrerer teater med hverdagsliv, samtidskunst og lokalt engagement. Den organiserer festivaler, forestillinger og forskellige begivenheder. Fremtidsklubben er Tårnby Park Studios teaterklub, som tilbyder workshops i teater og dans. Fremtidsklubben giver rige kulturelle oplevelser for børn og voksne i alle aldre. Den fungerer som en kreativ legeplads, hvor mennesker kan mødes og udveksle ideer med professionelle kunstnere fra forskellige scenekunstområder, herunder dukketeater, billedkunst, teater, dans og film.
DELIA C. KELLER, født i 1989 i Pratteln, er uddannet Master i teaterpædagogik fra Zurich University of the Arts (ZHdK). Siden 2017 har hun arbejdet internationalt som freelance teater- og kunstpædagog på teatre og museer. I 2017 deltog hun i ZHdK’s formidlingsprogram “Recherche (V)ermitteln” i Zürich og Ouagadougou. Hendes værker bevæger sig på grænsen mellem installation og performance med fokus på lys, objekter og video. Delia arbejder også som teaterpædagog og producent på Tårnby Park Studio i Tårnby, Danmark. Du kan finde mere information på hendes hjemmeside: www.deliacorinakeller.dk
Birgitte Skands er en dansk dansekunstner (med rødder i mange genrer og dansetraditioner), der har arbejdet inden for feltet for dans og koreografi i mere end fire årtier. Hun er uddannet ved The Juillard School i New York i de tidlige 80ere, og hendes kunstnerskab bærer præg af det vibrerende progressive kunstmiljø hun der var en del af. Efter at blandt andet have turneret med Garth Fagan Dance Company og Dance Brazil over hele verden, samt arbejdet med koreografer som Kitt Johnson, Taneli Törmä og Antoinette Helbing, bliver Birgitte ved med at udforske og tage del af hybride, nutidige æstetikker, kollektive praksisser, research og kunstneriske møder på tværs af generationer.
Udover at koreografere og være aktiv del af det københavnske scenekunstmiljø har Birgitte i over 25 år arbejdet med børn og unge overalt i Danmark; på skoler, i huskunstneforløb, mange outreach programmer og dance and participation workshops. Hun har i tre år dannet del af det kunstneriske hold i arbejdet i og med Fremtidsklubben sammen med Delia Keller og Andreas Liebmann.
Støttet af Statens Kunstfond
↑
GRØNNE OMSTILLINGER – SAMTALE ↑
Kunstnere: TBA
Date: 12.9. kl. 18.30
„Grøn omstilling“ er nøgleordet, når det handler om den omstilling, der ligger foran os: en ny økonomisk model, en ny måde at tænke på, et nyt fællesskab. „Grøn omstilling“ er en flot slogan, men når man ser, hvor svært vores samfund har ved at finde konsensus på trods af realistiske advarsler og høje temperaturer, bliver det klart, at også dette begreb kun kan eksistere i en mangfoldighed af former. Der findes ikke én „Grøn omstilling”, men mange. Vi inviterer forskellige perspektiver til at deltage i en diskussion denne aften: arkitektur, politik, videnskab og økonomi. Det præcise program vil blive offentliggjort senere.
Panel
Einer Lyduch har været medlem af Tårnby kommunalbestyrelse fra 2014. Han er viceborgmester, formand for Sundheds- og omsorgsudvalget, formand for Tårnby Forsyning, medlem af økonomiudvalget og kultur- og fritidsudvalget, i Udsatterådet, handicaprådet og diverse nævn, råd. Einer er desuden Cand.mag i historie, engelsk, dansk, samfundsfag og har været studielektor, tillidsrepræsentant og bestyrelsesmedlem i tidligere job. Han var kandidat til Europaparlamentet i 2004 og 2009 for socialdemokratiet.
Lea Schick er forsker og arbejder hos Alexandra Instituttet, hvor hun faciliterer innovation indenfor digital og bæredygtig omstilling. Siden sin PhD-afhandling om hvordan vi engagerer forbrugeren i deres energiforbrug, har hun arbejdet intensivt med at innovere intelligente løsninger, der skal muliggøre at vores elnet kan følge med, når vi omstiller andre fossile kilder som benzin og gas med grøn el. Dette er en stor systemisk forandring som kræver nye mindsets og særligt nye dialoger og samarbejder mellem interessenter, der ikke ellers har behøvet interagere med hinanden.
Mathis Kærn Berggreen koordinerer alt fra Folkemøde til frivilligmøder i Gode Penge. Han står for intern og ekstern kommunikation og administrerer også medlemmerne. Han er også samfundsøkonomistuderende på Roskilde Universitet. Gode Penge arbejder for et demokratisk pengesystem, hvor pengemængden og pengeskabelsen ikke styres af private banker, men i stedet er demokratisk bestemt. Det vil sige et pengesystem, hvor beslutningen om at udstede nye penge ikke er drevet af profitinteresser men af demokratiske hensyn til økonomien og til samfundets ve og vel. Vi undersøger og understøtter forskellige reformer af penge- og banksystemet, der kan indfri visionen om et demokratisk pengesystem.
LOST HIGHWAY ↑
Kunstner: Denise Lim
Hvornår: 12.9. kl. 20.15 / 13.9 kl. 19.15
Om
I Lost Highway eksperimenterer Denise med forskellige materialer for at udfordre sine egne metoder som danser og koreograf. Hun går ind i en verden af elektronisk musik og lydteknik for at udvikle større følsomhed over for lyddesign i sin performance. Inspireret af punk- og DIY-kulturer lærer hun at bygge sin egen analoge synthesizer. Hun arbejder med dubletter og fordoblinger, med intensiteter og på grænser. Hun fortaber sig i et hav af muligheder. Hun spørger sig selv: Hvad ved jeg allerede, og hvad skal jeg ellers vide for at komme videre?
Lost Highway er et forskningsprojekt skabt og udført af danser og koreograf Denise Lim. Det er vejledt af Sara Hamming, og lyddesignet er udviklet i samråd med madam data soundlabs (mdsl) i Singapore.
Denise Lim er en singaporeansk danser og koreograf, der i øjeblikket er baseret i Berlin. Hendes praksis er dybt interesseret i kroppens konfrontation med objekter og miljøer; hvordan den formes og omformes, inviterer til og afviser nærhed, nydelse og blikket. Ved at bruge metoder til at sætte rammer og improvisere arbejder hun hen imod intensiteter, der fortryller og inviterer til eksperimentelle måder at være vidne på.
Denise har en BFA i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole i København. Hun var modtager af ImPulsTanz danceWEB-stipendiet i 2019.
Kreditering
Dans og koreografi: Denise Lim
Konsultation om lyddesign: madam data soundlabs
Mentor: Sara Hamming
Foto: Ursula Böckler
Støttet af Tårnby Park Studio, Performing Arts Forum, National Arts Council Singapore, Statens Kunstfond
↑.
IN DUO WITH EARTH ↑
Kunstner: Birgitte Skands
Hvornår: 12.9. kl. 21.00
Ticket
Om
Naturens processer foregår i cykliske gentagelser, og sådan er det også med danseværket IN DUO WITH EARTH. Birgitte er tilbage på Tårnby Park Performance Festival for 3. gang – nu med version 6 af sit værk, som er et nyt værk, da det opføres udendørs for første gang. Værket opføres inden for samme ramme som et årligt ritual, men også som et ritual for ideen bag: at respektere essensen og handlingen i det at opføre et værk, år efter år, og dermed anerkende det færdige og ufærdige, genbruge materialer ligesom i naturen – skønheden ligger i det enkle og naturlige med plads til improvisation.
IN DUO WITH EARTH er en bevægelsesrefleksion over den globale krop, vores forbindelse til hinanden, den cirkulære tid og hvordan vi møder livet. Gennem tanker og bevægelse vil dette år være ”Dancy”. Dette dansestykke er for Birgitte, der forbinder sig med fornuften i en turbulent verden, der går amok, og hvor dansen måske rummer kraften og er vores stærkeste opholdssted, vores sidste bastion for at være menneske og se og føle klart.
Birgitte Skands er en dansk dansekunstner (med rødder i mange genrer og dansetraditioner), der har arbejdet inden for feltet for dans og koreografi i mere end fire årtier. Hun er uddannet ved The Juillard School i New York i de tidlige 80ere, og hendes kunstnerskab bærer præg af det vibrerende progressive kunstmiljø hun der var en del af. Efter at blandt andet have turneret med Garth Fagan Dance Company og Dance Brazil over hele verden, samt arbejdet med koreografer som Kitt Johnson, Taneli Törmä og Antoinette Helbing, bliver Birgitte ved med at udforske og tage del af hybride, nutidige æstetikker, kollektive praksisser, research og kunstneriske møder på tværs af generationer.
Udover at koreografere og være aktiv del af det københavnske scenekunstmiljø har Birgitte i over 25 år arbejdet med børn og unge overalt i Danmark; på skoler, i huskunstneforløb, mange outreach programmer og dance and participation workshops. Hun har i tre år dannet del af det kunstneriske hold i arbejdet i og med Fremtidsklubben sammen med Delia Keller og Andreas Liebmann.
Kreditering
Forfatter: Koreografiske ord, Birgitte Skands
Kostume og assistance: Delia C. Keller
Foto: Max Morris Doherty and Henning Sjøstrum
↑
DOUBLE YOU SINGLE VIEW ↑
Kunstner: Magali Camps
Hvornår: 13.9. kl. 18.30
Gratis registrering
Om
Double You Single View er en koreografisk solo af scenisk og performativ karakter, der er centreret omkring undersøgelsen af stemme og kropslighed for at udfolde repræsentations- og tankeapparater. Ved subtilt at kombinere tilfældige intonationer med minimale melodier og lejlighedsvis omdanne dem til sang, trækkes der en linje mellem musik, tale og skrig. Uadskilleligheden mellem krop og stemme afsløres som uadskilleligheden mellem lyd og materie. En dans opstår som en krop, der genkalder sig historier fra fortiden.
“Oplevelsen af kroppen som et hul er at vælge, hvad man lukker ind, og hvad man lukker ud. Et øje er ikke en åbning, men det er en mund. Det samme er en kusse, en revne, et næsebor, der skal fyldes, med materielt såvel som immaterielt indhold. Åbningen er en sisyfos i sig selv. Man kan ikke eje det, der ikke er ens eget, dvs. andres ord. At tale er en fælles oplevelse, uanset om det er i dine egne ører eller foran et publikum. At tale, i sin egen hastighed, i sin egen tale. Ejer talen sig selv, når den forlader kroppen? En stemme, der forsøger at forklare sig for meget, mister sin tunge. Et øje er ikke en åbning, men det er en mund.” Sprouted (uddrag), Hanne Lippard
Magalí Camps (hun/hende) er danser og performer. Hun voksede op i det nordlige Catalonien, hvor hun blev uddannet på Escola de Dansa de Celrà og i kompagniet Mal Pelo. Hun fortsatte sine studier på Den Danske Scenekunstskole i København (DK), hvor hun dimitterede i 2022 med en bachelorgrad i dans og koreografi. Hun har været lærling og gæstedanser hos Cullberg i Stockholm (SE), hvor hun har arbejdet med Alma Söderberg, Halla Ólafsdóttir, Hooman Sharifi, Jeanine Durning og Jefta van Dinther. Hun har også arbejdet for koreograferne Doris Uhlich, Francesco Scavetta, Matija Ferlin, Renan Martins og Samuel Feldhandler. Hendes dansearbejde drejer sig om forbindelsen mellem sprog, skrivning og sang, der krydser hinanden med begreber som intimitet og performance.
↑.
HISTORIEN OM ØKOCITY 2.0 – AFSLUTTENDE RITUAL ↑
Kunstnere: Tårnby Park Studio Team
Date: 13.9. kl. 21.15Ticket
Efter to uger med Økocity 2.0 ved vi mere. Ikke alt, men en del er samlet. Vi har bygget, talt, set og erfaret. Vi har lært nye former og ideer at kende, vi har engageret os i forestillinger, skitseret løsninger og problemer, vi har ventet, været aktive, løbet, leget, været forvirrede, glade og fortvivlede. Eller? Måske har alt været helt anderledes. Afslutningsritualet samler og kondenserer erfaringer og bidrag fra de sidste to uger. Hvad står tilbage? Hvordan er ekkoet? En handling ud af kunst, udveksling, politik, debat, fælles stræben, fiasko, succes, jord og Tårnby.
↑
TEAM ↑
Kontakt – info[at]taarnbyparkstudio[.]org
Andreas Liebmann – Kunstnerisk leder
Delia Corina Keller – Udførende Producent
Tanya Montan Rydell – Udførende Producent, kunstner kontakt, logistik
Lukas Hartvig – Teknisk ansvarlig og bygning
Tom Silbiger – Arkitekt
Max Morris-Doherty – Grafisk Design og dokumentation
Stine Linnemann – Press PR[at]taarnbyparkstudio[.]org
Joana Oehlschläger – Producent “Phantoms of Stability” Symposium & produktions assistent festival
Nadja Mattioli – Vært
Malena Vilche – Vært
Thorunn Gudmundsdottir – Vært & Assistent
Sebastian Krog – Bygger
Birgit Oesen – Bygger
Andreas Martin Thaulov Nielsen – Bygger
↑
TÅRNBY PARK PERFORMANCE FESTIVAL
ØKOCITY 2.0
2 – 13 September 2024— SAVE THE DATE! ↑
Den årlige Tårnby Park Performance Festival vil finde sted bag Tårnby Station, oven på Tårnby Tunnel over Øresundsmotorvejen. Her vil vi designe og bygge en by og forestille os fremtiden sammen: Økocity 2.0.
Økocity 2.0 er et sted til at reflektere over fremtidens sameksistens. I løbet af to uger hjælper vi hinanden med at tænke, drømme, planlægge og bygge. Vi deler historier om mulige fremtider, og vi udforsker en økologisk tilgang, der ikke kun omhandler forholdet mellem mennesker og natur, men også om at forme alle vores relationer. Hvad bliver dens historie? Lad os finde ud af det ved at bygge Økocity 2.0!
Tårnby Park Performance Festival: En to-ugers forestilling udført af alle involverede: naboer, kunstnere, unge og gamle, lokale og internationale. Opførende kunstnere: Jon Bonnici og Sophia Mage, Punctures, Fremtidsklubben, Denise Lim, Hungry Eyes, Birgitte Skands, Inge Agnete Taarpgaard & Niels Bjerg, Monia Sanders, Tårnby Hovedbibliotek, Greta Eacott & Anne Hollænder Schmidt og Tårnby Park Studio kunstnere i residens: Aleksandra Léwon, Madeleine Cole, Marina Dubia og Magali Camps.
Festival Team: Tanya Rydell Montan, Delia Keller, Stine Linnemann, Max Morris Doherty, Lukas Hartvig, Andreas Liebmann & arkitekt Tom Silbiger
↑
Støttet af Statens Kunstfond, Boligforening Tårnbyhuse, Tårnby Kommune, Nordea Fond, BUPL Fond i samarbejde med Tårnby Hovedbibliotek
Mange tak til: Cecilie Ullerup Schmidt, alle venner som støtter vores hold og kunstnere. Helene Filskov Bjerre Jensen, Asta Ørsted Svencionis, Malene Theisen Grann, Bente Nielsen.
THANK YOU!