Tårnby Park Performance Festival

Tårnby Park Performance Festival er et 5 dage langt kulturelt event i Tårnby, som finder sted
d. 14.-18. juni 2022. Festivalen præsenterer internationale og lokale teaterkunstnere, danseforestillinger, film og meget mere. Det er et rum, hvor vi kan bruge tid sammen og nyde sommeren, kultur og mad. En vigtig faktor er, at vi samarbejder med Amagers beboere. Vi inviterer derfor alle til at tage venner, familie og kollegaer med og deltage i kulturelle oplevelser i kvarteret!

Tirsdag kl. 18.00 og onsdag kl. 18.00
Foran fælleshuset
FÆLLES PICNIC – Af Dig
Medbring din egen mad! Vi byder på drikkevarer.
Du er kunstneren!

Hele ugen fra tirsdag d. 14.6. kl. 14.00 – fredag kl. 22.00.
VI ARBEJDER HJEMMEFRA I DAG – af Proletar Teater
Onsdag kl. 17.00-17.30 Valdemarsdag Ceremoni
Torsdag kl. 17.00: Konkurrencedag
Fredag kl. 21.30: Finale
Sted: Tårnbyparken og Caféen (Finale, Fredag kl. 21.30)
DETTE ER IKKE EN CAMPINGTUR – DET ER LIV ELLER DØD. Proletar Teater isolerer tre performere i Tårnbyparken! De skal overleve i tre døgn uden mad, drikke eller telefon… altså medmindre deres nabolag hjælper dem. Kom dem til undsætning, når vi spørger, hvad coronakrisen egentlig har gjort ved os og vores måde at kommunikere på. Hvordan vores nabolag og fællesskab har ændret sig, og hvor meget vi kan hjælpe hinanden, når alt brænder på. Hvilken verden eksisterer efter COVID?
Proletar Teater udvikler nye ressource-bevidste måder at producere scenekunst på. Vi skal tilgå overforbruget, der sker i dansk scenekunst. Derfor er vores vision for fremtidens scene, at de tilgængelige scenekunstneriske ressourcer skal diktere forestillingens udtryk – fremfor den nuværende status quo, hvor man skaffer materialer efter man har udviklet forestillingens koncept.

Kl. 15.30-18.30.
FREMTIDSKLUBBEN  – Åbent atelier for alle fra 7 år – 99
– med Delia C. Keller og Birgitte Skands
Samarbejde med Børnekulturhus Ama’r.
Præsentation lørdag kl. 13.00, omkring Fælleshuset
Kom og dans med os! Vil du være en del af lille danseforestillingen – flashmob på Tårnby Park Festival? Du behøver ingen danseerfaring, bare glæden ved bevægelse og viden om, at der er en fremtid. Den flashmob-lignende danseforestilling finder sted den 18. Juni kl. 13.00
Delia C. Keller er uddannet teaterpædagog (MA) fra Zurich University of the Arts 2018. Siden 2016 har Delia arbejdet som freelance kunstunderviser på teatre, skoler og museer (international). I samarbejde med andre kunstnere har hun udviklet projekter inden for kunstformidling i spændet mellem visuel kunst og scenekunst for unge, voksne og børn.

Fremtidsklubben er en multi-generationel Teaterworkshop i Tårnby Park Studio. Vær med! Tal med Delia om det! Lørdagens præsentation er skabt i samarbejde med Birgitte Skands (Danser), Andreas Liebmann (Performancekunstner) og flere beboere fra Tårnby
Workshoppen er finansieret af Tårnby Park Studio.

 

Tirsdag d. 14.6. kl. 16.00 – Start Tårnby Hovedbliotek, bagefter parade ad Amager Landevej til Tårnbyparken
Tirsdag d. 14.6. kl. 18.30 – Tårnbyparken foran Fælleshuset
Banden fra Zadar – af Le Fil à la Patte.
Præsenteres i samarbejde med Børnekulturhus Ama’r og Puppet Junior Festival.

Tre mærkelige væsner er flyttet væk fra deres land og går fortabte rundt i vores verden. Hvad leder de efter? Hvad bærer de i deres enorme tasker? Glemte eventyr? Beskeder til os? Drømme og længsler? Kom nærmere. Kom og mød dem, og lad dig forføre af deres sympatiske væsen og kække tilnærmelser. Le Fil à la Patte er fra Frankrig og har rejst verden rundt med deres forestilling ‘Banden fra Zadar’.
Instruktør: Gaelle Fraysse, Idé/koncept: Olivier Mignot, Dukker: Olivier Mignot, Anne-Gaëlle Ponche og Benoît Cormoran, Kostumer: Julie Z, Medvirkende: Olivier Mignot, Anne-Gaëlle Ponche og Benoît Cormoran.

Børnekulturhus Ama’r
og Tårnby Park Studio har haft en løbende dialog om fælles aktiviter.
Det første samarbejde bliver realiseret i forbindelse med Puppet Junior Festival 2022, hvor ‘Banden fra Zadar’ turnerer videre til Tårnby Park Performance Festival. Herudover vil børneworkshoppen ‘Talende Hjelme’ med kunstnerne Delia Keller and Mathias Loose være en del af begge festivaler.

 

Onsdag 15.6. 19.00 – Fælleshuset
DIN STEMME I MIT ØRE – af Sophie Grodin og Max Morris-Doherty
Din Stemme i Mit Øre er et relationelt, animeret videoværk af Max Morris-Doherty og Sophie Grodin. I løbet af det sidste år har Sophie og Max mødt mennesker fra Tårnby med meget forskellige baggrunde for at tale med dem om øjeblikke af trøst og tryghed i krisetider. Deltagernes stemmer, tegninger og tekster blev udgangspunktet for dette værk. Til denne første visning åbner Sophie og Max projektet op for festivalens udvidede nabolag for flere bidrag og deltagere.
Max Morris-Doherty er animator og videokunstner, oprindeligt fra Manchester, bosat i København. Han arbejder med analoge materialer og processer, dokumentation, musik og opbygning af fællesskaber. Sophie Grodin er en kollaborativ performance-skaber, som studerer en kandidat i instruktion på Den Danske Scenekunstskole. Hendes arbejde udforsker den fine grænse mellem det virkelige og det fiktive, og hun er optaget af familierelationer og -dynamikker, både hendes egne og andres.

Onsdag d. 15.6. kl. 19.30 – Fælleshuset
T
ÅRNBY FÅR BESØG – EFTER E.T. AF STEVEN SPIELBERG – Af Boaz Barkan og Andreas Liebmann
Boaz Barkan og Andreas Liebmann præsenterer filmen ”Tårnby får besøg” – en genindspilning af ”E.T.” af Steven Spielberg. En lille dukke som ligner E.T. besøger Tårnby, men en agent fra København jagter ham. Stjernerne i filmen er Tårnbys indbyggere: en buschauffør, en ældre dame fra plejehjemmet, politikere fra forskellige partier, brandvæsenet, og borgmesteren Allan Andersen!
Andreas Liebmann, performancekunstner, grundlægger af Tårnby Park Studio. Arbejder som freelancer lokalt og internationalt. Underviser på instruktørlinjen på Den Danske Scenekunstskole. Boaz Barkan, koreograf, performer og praktiker inden for dans, performance og somatisk praksis. Baggrund: BA i dans og psykologi. Body Weather Laboratory og Feldenkrais-praktiker. www.boazbarkan.dk


Torsdag d. 16.6. kl. 16.00-18.00 – Omkring Fælleshuset
THE PICNIC & THE FOUNTAINS – af Joana Öhlschläger, Lara Ostan Vejrup, Nadja Bounenni
I et mærkeligt, farverigt univers, der udvikler sig støt og roligt, holder tre heltinder en picnic ved springvandene og går ind i en længe tiltrængt forhandling mellem dem selv og deres omgivelser. The Picnic & The Fountains er en performance-installation, der reflekterer over og genfortolker vores tidligere og nuværende performative-æstetiske praksis omkring mad og vand i lyset af klimakrisen, og vores ændrede forhold til forbrug og forbrugerisme.
Joana, Lara og Nadja er selvstændige kunstnere inden for dans og koreografi. Sammen dannede de KOMMA Performance Productions i 2021 som en måde at opbygge støttestrukturer og et fællesskab omkring kunstnerisk selvproduktion. Foreningen støtter freelance scenekunstnere i at realisere deres arbejde.
Credits: Koreografer og performere: Joana Ellen Öhlschläger, Nadja Bounenni, Lara Vejrup Ostan. Scenograf: Anders Toft Pedersen. Dramaturgisk rådgivning: Kristoffer Lundberg, Katrine Krohn. Produktion: KOMMA Performance Productions

Torsdag kl. 20.45 – Fælleshuset
Fredag kl. 19.45 – Fælleshuset
TABT TITEL  – af Sara Hamming
TABT TITEL er genbrug af affald og research i formuldning. TABT TITEL er en performance om det ødelagte, tabte, skubbede og buede – og en performance om at ledsage det, der er blevet ødelagt, tabt, skubbet og bøjet. Performancen tager udgangspunkt i research og noter til andre manifestationer af TABT TITEL.
Sara Hamming, performancekunstner og performanceforfatter, der bruger erfaring i performance som tekst og tekst i performance som en måde at vende biografier væk fra sammenligningen med vækstparadigmets graf.  Se andre værker på www.moribund.dk


Torsdag d. 15.6. kl. 19.00, Foran Fælleshuset
BARELY THERE – af Denise Lim og Stina Ehn
‘Barely there’ er en danseforestilling, der har samme charme som et trylleshow. Magi – men ikke et trick! Den fremkalder et blik på hverdagen med en følelse af forundring: Biler, vaskemaskiner og solbriller dukker op og forsvinder. Intet opnår sin fulde funktion. Genstande og symboler opbygges, nedbrydes og kommer tilbage. En danser i scenografi, der interagerer med tegninger og genstande. Hverdagen har potentiale til at blive fortryllet.
Barely There blev opført på det nu nedlagte Bank i februar 2020. Sammen med Stina Ehn begynder en ny duet at tage form. Vi glæder os til at dele materiale fra vores residency på Dance Nucleus Singapore tidligere i år!
Denise Lim (f. Malaysia, 1998) er en freelance dansekunstner fra Singapore, der i øjeblikket er bosat i Berlin. Hun placerer sin praksis mellem bevægelse og sprog – hvordan ideer kan forme dansen, og hvordan dansen omvendt kan transformere disse ideer. Ved hjælp af metoder som scoring og improvisation arbejder hun ofte sammen med andre om at nå intensiteter, der fortryller og indbyder til eksperimentelle former for beskuelse. Denise har en BFA i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole i København. Siden januar 2022 har hun været medlem af Altes Finanzamt e.V., et queer-feministisk kollektiv i Berlin Neukölln. Stina Ehn (f. 1996, Sverige) arbejder med dans og koreografi og har for tiden sin base i Stockholm. Ofte i samarbejde med andre, evner hun med hendes arbejde at sætte fokus på hverdagsobservationer og kunst.
Credits
Løbende samarbejde mellem Denise Lim og Stina Ehn

Performet af Denise Lim
Koreografi: Denise Lim og Stina Ehn, Dramaturgi: Oda Brekke, Administration: Oda Brekke, Projektcentret, Dansehallerne; Støtte til residencies: Tårnby Park Studio og Dance Nucleus Singapore som en del af ARTEFACT creation residency Støttet af: Statens Kunstfond, Slots- og Kulturstyrelsen, Nordisk Kulturfond, Konstnärsnämnden (SE), National Arts Council Singapore, og Goethe Institute Singapore


Torsdag d. 16.6. og fredag d. 17.6. kl. 18.00 – Fælleshuset
HERD OF LONELY FOXES – Ceremony of Interconnectedness – PREMIERE
af Gylleboverket (SE)
Herd Of Lonely Foxes tager form som et fælles madtilberednings-party, og du er inviteret! Kom og spis med os og andre! Tilberedning, spisning, fiktion og realitet bliver til ét. Gylleboverkets forestilling er en del af festivalens økosystem – en social skulptur i et cirkulært mønster, et ritual for maden, træerne, stjernerne, for menneskene og den mere-end-menneskelige verden. Herd of Lonely Foxes handler om fællesskab og ensomhed, om det, vi er en del af, og om det, der bliver en del af os.
Gylleboverket er en kunstnergruppe, hvis praksis strækker sig over performative eksperimenter, ritualer, film, stedsspecifikke installationer, permakultur, sociale skulpturer og dyb økologi. De udstiller i hele Sverige og i udlandet. Sideløbende med deres kunstneriske praksis driver de også en platform for moderne kunst og permakultur ude på landet i Sydsverige.
Gylleboverket arbejder med dyb økologi. Alt er relationer, forbundet med hinanden, sammenflettet. Et økosystem med forgreninger, der går gennem alt det, vi ser, og alt det, vi kun kan fornemme, men som ikke desto mindre eksisterer. Der var engang, hvor mennesket begyndte at forklare ting ved at adskille dem. Vi skulle ses som adskilte væsener – menneske og natur, krop og sjæl, du og jeg. Men intet af dette er sandt – hver eneste celle i vores krop bærer hukommelsen om universet i sig, et univers, som vi alle er en del af.


Torsdag d. 16.6. kl. 21.30 – Fælleshuset
Fredag d. 17.6. kl. 20.30 – Fælleshuset
TRUE  STORY af Jonathan Bonnici & Satya Bhabha
Hvor slutter historien, og hvor begynder du? TRUE STORY er en dans på den tynde grænse mellem virkelighed og fiktion. De multidisciplinære scenekunstnere Satya Bhabha og Jonathan Bonnici udforsker fortællingens funktion som en vital menneskelig sammenhængskraft, samtidig med at de afdækker den uundgåeligt aktive rolle, som hver enkelt beskuer spiller. To performere står på en nøgen scene og fortæller en række af historier, der bliver ved med at udvikle sig. Efterhånden som deres scener udfolder sig, skaber de en foranderlig og porøs verden af fortællinger, der involverer og inddrager alle tilstedeværende foruden selve forestillingsrummet. Publikum bliver både forfatter og aktør i dramaet, idet grænserne mellem fortæller og tilhørere, fantasi og virkelighed, sandhed og fiktion udviskes. Vi kender alle til, at historier kan fungere som en flugt fra virkeligheden, men i TRUE STORY viser de sig at være noget langt større: selve virkelighedens stof.
Jonathan og Satya mødte hinanden, da de spillede brødre i stykket Holy Warriors på Shakespeares Globe Theatre i London. De havde begge gennemgået traditionelle skuespilleruddannelser – Jonathan på RADA og Satya på Yale – og havde arbejdet med teater, film og tv. Selv om deres interesser har udvidet sig udover teatret, har Satya og Jonathan aldrig mistet deres fascination for historiefortællingens forbindende kraft. Den samtale, der førte til skabelsen af TRUE STORY, begyndte for tre år siden og har strakt sig over opholdssteder i København, London og Mumbai. I 2020 blev Satya og Jonathan inviteret til Ljubljana af performancekompagniet Via Negativa, hvis kunstneriske leder Bojan Jablanovec sluttede sig til duoen i udformningen af stykkets endelige form.
CREDITS: Satya Bhabha & Jonathan Bonnici I samarbejde med Bojan Jablanovec. Administrator: Gry Raaby Body Work: Klavs Tarp Oversættelse: Morten Dalhoff Co-produceret af Via Negativa og Target Margin Finansiering fra Statens Kunstfond, Knud Højgaards Fond.


Fredag d. 17.6. kl. 22.15 – 05.42 – Fælleshuset
HERE AND NOW, EXTENDED – Af Sonja Pregrad, Lea Anić, Ivna Franić, Neža Knez

Oplev fællesskabet i den stille og suspenderede tid. En forestilling der varer en hel nat. En film fra skoven, en langsom dans af voks og krop, et digt om tidens gang, en dragperformance, et udvalg af solnedgange og dagbrud, en playliste af sangene til tiden ind i mellem. En invitation til dig, dine venner, kolleger og fremmede til at tilbringe natten i en anden sindstilstand. Gå ind og ud. Vær ved siden af andre mennesker. Se. Spis. Sov. Blødgør. Finjuster din følsomhed.
Lea, Ivna, Neža og Sonja er et løst kollektiv, der er dannet omkring dette arbejde: de arbejder på tværs af forskellige medier og geografier, de har allerede samarbejdet om andre projekter og er venner. Sonja har en dansebaggrund med fokus på objektlighed og sanselighed og er involveret i en række selvorganiserede platforme og arrangementer relateret til scenekunst i Zagreb. Ivna er forfatter, musik- og kulturkritiker og DJ, som har bidraget til uafhængige medier og organiseret eksperimentelle musikarrangementer på forskellige spillesteder i Zagreb og København. Lea er billedkunstner, hvis praksis drejer sig om håndgribelige manifestationer af usynlige og hverdagslige ekkoer af den sociopolitiske kontekst samt om kunstuddannelse og metoder til overførsel af viden. Nežas interesse ligger i det (bevægelige) billede og rummet omkring det – ved at kombinere dem med objekter og stemme skaber hun forskellige miljøer af fornemmelser.


Lørdag d. 18.6. kl. 14.00 – 15.30
NABOSKABS PICNIC: HVEM ER EN GOD NABO?
Efter fem dage med forskellige aktiviteter som relaterer til temaet Naboskab, vil vi afslutte festivalen med en særlig begivenhed: En NABOSKABS PICNIC. Vi går en tur gennem Tårnbyparken. Vi spiser picnic sammen. Vi morer os på det store græsareal. Og vigtigst af alt, så mødes vi og snakker med hinanden. Hvordan lever vi ved siden af hinanden? Hvordan kan vi være gode naboer? Hvordan vil vi have at vores kvarter skal være? I en tid præget af krigen i Ukraine, bliver problematikker omkring naboskab igen udfordrede. En del argumenterer for, at vi skal hjælpe flygtninge fra Ukraine mere end andre, fordi de er vores ”naboer”. Men hvem mener vi så, når vi bruger ordet nabo? Hvor stopper idéen om naboskab? Er en nabo mere værd for os, end nogen som er længere væk?

Hele ugen – Festivalcenter (Caféen)
UDSTILLING: HVEM BOR I NABOLAGET?  HÆRVETERANER.
(Projektudvikling)  – Af Tanya Montan Rydell og Simone (Foto), Idé: Dirk Cieslak (Vierte Welt, Berlin)
Denne udstilling er et pilotprojekt i TPS’s fremtidige serie om vores naboer. Kunstneren Tanya Montan Rydell besøger hærveteraner i deres hjem på Amager og lytter til deres historier. Fotografen Simone dokumenterer samtalene, og sammen skaber de gennem billeder, citater og optagelser en udstilling om mennesker, som har besøgt fjerne nabolag i krise i en meget specifik rolle. Hvordan har deres oplevelser præget deres syn på samfundet?
Tanya Montan Rydell (SE) er en freelance dansekunstner og klimaaktivist med sin base i København siden 2018. Gennem hendes virksomhed Nexus Dance arbejder hun med projekter, der har potentiale til at invitere et bredt spektrum af deltagere ind i den kreative proces, og projekter hvor aktivisme og dans kan blandes og styrke hinanden.
Simone Juice er en fotograf bosat i København. Hun har tidligere arbejdet indenfor kunst og modefotografering, men åbnede sidste år dørene op til fotojournalistikken. I dag nyder hun kontrasten mellem hendes teatralske værker og fotojournalistikkens nøjagtige virkelighed.

8.-9. juni kl. 10-16 – AFLYST
CURRICULUM: SoundDance workshop with Jule Flierl
What are possible ways of relating the moving body and the voice? This class is a somatic approach to the vocal apparatus, experiencing voice as presence, voice as feedback system, voice as dance. Sounding, speaking, silence, stillness, movement and imagination are introduced as tools to perform and to compose.
SoundDance is a concept that has been formulated first by performance artist Valeska Gert in the late 1920’s. The method expands the material of the dancer by adding voice as a way of dancing. By attempting to narrate the historic transition from silent dancing to sounding dancing, the workshop offers to reflect on the significance of voice in choreography and dance.
Jule Flierl writes and participates in the history of SoundDance. Her research concerns the precarious relationship of the dancer to their voice. Flierl works with a somatic voice method called the Lichtenberger Methode, which explores anatomy and imagination in relationship to frequencies and pre-musical sounding. The friction between her knowledge in various contemporary dance techniques and her voice training have produced choreographic works that explore voice as dance through a historic lens. She hosts the voice performance series „From Breath to Matter“ in Berlin.
The workshop is part of Curriculum – public school of performance art.
First come first served by registering on email to c.u.schmidt@hum.ku.dk.

The workshop is for free, but a 500kr deposit will be required by signing up.
Supported by Danish Arts Council, Bikubenfonden and Goethe Institut Kopenhagen.

 

 

 

 

Foto: Matjaž Rušt