Græder ved havet

Workshop 20.4.2024  Tårnby Park Studio
Installation 03.09. – 15.09 2024  Tårnby Park Performance Festival 2024 Økocity 2.0

Om Projektet
Workshoppen er en aktivering af en migrerende installation, der fungerer som forstudie- og skrive-arbejdsrum til teaterforestillingen Crying by the Sea, som finder sted i 2025. I installationen under-søger vi internettets kolonihistorie som undersøiske kabellinjer, der transporterede morsekoder mel-lem Storbritannien og koloniserede oversøiske områder. Vi undersøger også, hvordan block chain-teknologi, open source-kodning og decentraliserede serversystemer modvirker kan bruges på deko-loniserende måder, når det kommer til fordeling af ressourcer, opmærksomhed og information. Vi vil også se på tilskuerens position i performanceproduktion og stille spørgsmål relateret til tilskuerens rettigheder som indholdsproducent i samtidig, immersiv teaterproduktion.
Teaterproduktionen, Crying by the Sea, berører det hav af sorg, der er forbundet med socioøkono-misk migration gennem kollektive skriveprocesser og rollespil på scenen, der forbinder publikum i Danmark og Tunesien. Performanceprojektet udfolder sig gennem ikke-lineære kapitler i 2024 og 2025.

 

Om Monia Sander Haj-Mohamed
Monia Sander Haj-Mohamed bor og arbejder i et felt mellem skrivning, performancekunst og instruktion. Med referencer til teatret udforsker Haj-Mohamed spektret af det performative rum, hvor virkelighed og fiktion smelter sammen, og hvor skellet mellem virkelige mennesker og litterære karakterer udviskes. Hun dimitterede fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2020 og var kunstnerisk leder af Momentum Teater i sæsonen 21/22. Gennem Forlaget Korridor udgav hun “Dominique” i 2015 og “The Alexander Trilogy – a Performance Essay in Three Acts” i 2019, for hvilken hun modtog Schade Prisen. Hun har udstillet på O-Overgaden, Statens Museum for Kunst og Amager Psykiatriske Hospital, og er en del af de decentrale udstillingsplatforme Hosting Lands og theatrebuilding.com.

om moltamole [Eliza Bozek]
moltamole [Eliza Bozek]: Københavnsbaseret kunstner med en baggrund i elektronisk musik og performativ kunst – orienteret mod lyddesign, der arbejder inden for komposition, installation, dans, teater og digital kunst. Lyd er et medium, hvorigennem moltamole udforsker og absorberer eksterne miljøer samt sonificerer indre, følelsesmæssige landskaber. Intimiteten i hendes lydvandringer er ofte gennemsyret af feltoptagelser, stemme, støj, ASMR eller poesi. Optaget af lydens taktilitet væver hun ofte teksturelle kompositioner og abstrakte lydlandskaber. En stor del af hendes nuværende arbejde er konceptuelt og udvikler sig omkring skabelsen af partiturer til komposition og rumslyddesign. Uddannet fra Den Danske Scenekunstskole (København) og Catalyst (Berlin). Nogle af de projekter, hun har været involveret i, er: MINOTAUR GRL [Inter Arts Center], GROUNDINGS [O – Overgaden], ENTANGLED [Det Kongelige Teater], TRAGISKE MÅDER AT SLÅ EN KVINDE IHJEL PÅ [Odense Teater] or SCINITLLAE [Basement, Teater MOMENTUM].